Na torze (140) | Na drodze (96) | W garażu (89) | Wydarzenia (65) | Poza autem (34) | Testy aut (20) | Karting (16) | Testy (12) |

Tylna tarcza, klocek i hamulec... w Audi A4 B8

Tylna tarcza hamulcowa i hamulce w Audi A4 B8

Nauczony doświadczeniem z nagłym niedomaganiem przednich hamulców postanowiłem zawczasu przyjrzeć się za pomocą suwmiarki tylnym tarczom hamulcowym.

Zużyta tarcza hamulcowa przednia Audi A4 B8Jeżeli interesujesz się przednimi hamulcami to gratuluję ciekawego hobby i zapraszam do materiałów Tarcze hamulcowe na dotarciu oraz Nowe przednie tarcze hamulcowe.. i klocki.. Audi A4 B8, gdzie zużyłem i pomierzyłem przednie tarcze hamulcowe.

Tylne tarcze hamulcowe w Audi A4 B8 w większości wersji silnikowych mają 300 mm średnicy (całkiem spore) i 12 mm grubości w czasie nowości. Dopuszczalne zużycie to 10 mm. Tarcze te są pełne, czyli nijak nie wentylowane, nawet nie wewnętrznie. Hamulec postojowy i asystent na przycisk w AudiDo tylnych hamulców podłączony jest ręczny na przycisk oraz mają podstawowy udział w działaniu systemów trakcji, gdzie to odpowiednie hamowanie tylnych kół pozwala wyprostować auto, które płuży przodem ;) Podsumowując, dobrze by było jakby były one sprawne bo są często używane, nie tylko wtedy gdy wciska się na hamulec.

Mierzenie grubości tarczy związane jest z tym, że tylne klocki hamulcowe mam już zużyte i za chwile będę je wymieniał. I jeżeli przy okazji tarcza hamulcowa byłaby sporo zużyta to wymieniłbym też ją, po to aby za parę miesięcy nie musieć jej wymieniać co wiązało by się z ponowną wymianą klocków (z nową tarczą muszą być nowe klocki).

Zużyty klocek hamulcowy tylny w Audi A4 B8

Wymiana klocków ze względu na elektromechaniczny hamulec wymaga obecności "informatyka", który gdzieś tam kliknie co pozwoli wymienić owe klocki. Wiąże się to oczywiście z dodatkowym skasowaniem za tego komputerowca. Wymiana tylnych klocków w ASO kosztuje ok. 300 zł (robocizna).

Tylne klocki chyba dopiero teraz nadają się do wymiany choć już mi chcieli je dawno wymienić. W ASO to by chyba chcieli przy każdej wizycie klocki wymieniać, "jeszcze tylko 1 albo 2 tys. km da się na nich przejechać"... przejdzie się dwa razy tyle, pojawi ponownie, i ponownie usłyszy "jeszcze tylko 1 albo 2 tys. km da się na nich przejechać". No ale teraz już faktycznie już są zużyte.

Wracając do tarczy. Jest jakaś taka osłona, która nie pozwala wygodnie zmierzyć grubości tarczy, i tylko w jednym miejscu dało się suwmiarkę przyłożyć. Mierząc po niezużytej krawędzi jest te 12 mm.

Pomiar grubości tarczy hamulcowej tylnej do Audi A4 B8

Zużycie mogłem zmierzyć tylko z jednej strony, i zakładam, że z drugiej jest takie same. Teraz sobie myślę, że podkładając od wewnętrznej strony monetę dało się zmierzyć tę grubość. To czarne na dokładnie 10 mm wysokości.

Pomiar grubości zużytej tarczy hamulcowej tylnej do Audi A4 B8

Po jednej stronie wyszło około 0,5 mm zużycia, czyli 1,0 mm na całości, czyli połowa dopuszczalnego zużycia, czyli najlepszy moment na wymianę klocków bo teoretycznie ponowna ich wymiana powinna się zbiec z wymianą tarczy. Mission: complete.

Zdjęcia na koniec. Tylny zacisk hamulcowy w całej okazałości, gdzieś tam siedzi silniczek do tego ręcznego hamulca na przycisk...

Tylny zacisk hamulcowy w Audi A4 B8

...pierwszy raz użyłem podnośnika, choć kupiony był prawie pół roku temu...

Podnośnik samochodowy Yato YT-1720 i Audi A4 B8

...najbardziej wielowahaczowe z wielowahaczowych zawieszeń...

Tylne zawieszenie w Audi A4 B8

Komentarze (19) skocz na koniec

c5tourer, 2012-11-08, 17:52
...najbardziej wielowahaczowe z wielowahaczowych zawieszeń...

To znaczy że nie widziałeś tylnego zawieszenia Alfy 166. :D

http://www.zawieszenia.pl/zdjecia/Alfa_166_72.jpg

http://www.kramex.net.pl/data/Image/c_gallery/36/68_8.jpg
, 2012-11-08, 18:46
Pewnie w Alfie 164 zawieszenie było normalnie, nie miało co się popsuć, więc w 166 poprawili ten *błąd* i jest już zgodnie z tradycją... ;)
Lukash3, 2012-11-09, 09:53
Akurat w A4 jest bardziej skomplikowane, zwłaszcza to z przodu - z 4 wahaczami na stronę, Alfa ma tylko 2 ;) Trochę dużo kasują za wymianę tych klocków, zwłaszcza, że można zrobić to samemu jak się ma odpowiedni *kabelek* i trochę zdolności manualnych.
, 2012-11-09, 10:00
Robocizna przy wymianie przednich tarcz i klocków to ok. 220 zł. Oczywiście można przyjechać z własnymi częściami. Ja np. ze swoim olejem (Millers, sami leją Castrol) na wymianę jeżdżę.
Lukash3, 2012-11-09, 10:29
Niemniej jednak 300zł za tył za samą robociznę to dużo. Ciekawe czy w serwisie VW chcieliby mniej, w końcu Passat ma ten sam system. Zresztą cała grupa VW AG jedzie na tych samych komputerach do obsługi/diagnostyki samochodu. A jak jest z ew. awarią silnika gdy zalewasz własny olej? Jeśli ma specyfikację to jest ok? Czy w razie W wyprą się twojego samochodu?
, 2012-11-09, 10:51
@Lukash3, cenę podbija ten *informatyk*, bo liczone jest jego pół roboczogodziny... ceny roboczogodziny w ASO (VW + Audi) są dla wszystkich takie same... przynajmniej tyle dobrze, bo w nie-ASO to im lepsza marka tym większa cena ;)

co do oleju to właśnie sprawdzają specyfikację, wpisują w swoje papiery, że klient przyjechał z własnym olejem, jaki to olej, jaką ma normę,
pytałem się ich wcześniej, mówili, że nie ma to znaczenia dla gwarancji, że ważne aby terminów wymiany się trzymać... ja akurat mam elektroniczny pomiar oleju więc teoretycznie może być gdzieś zapisane w komputerze, że olej został zlany do zera i wymieniony, ale w autach bez takiego pomiaru nijak nie da się sprawdzić czy po wyjeździe z ASO klient sobie sam nie zmieniał oleju na nie wiadomo jaki...

kolejna sprawa to przepalanie oleju i spore dolewki, tego też przecież nie da się sprawdzić co kto dolewa, bez sensu by były jakby się czepiali samego faktu, że olej był dolewany poza ASO...

choć ostatecznie kto ich tam wie co wymyślą aby się wyprzeć kosztownej naprawy ;)
Dominik, 2012-12-31, 13:26
Koszt w nie aso - wymiana - tarcza + klocek + czujnik - 80 pln za oś ;)
, 2012-12-31, 15:47
Tylną os tez? tam trzeba odblokowac hamulec postojowy...
ale bede musial i tak rozejzec sie za jakims serwisem bo cos mi sie wydaje, ze co pol roku bede musial te hamulce wymieniac...
naLeśnik, 2013-01-01, 15:59
Ale czy nie-ASO ma oryginalne części?
, 2013-01-01, 16:51
@naLeśnik, najwyżej trzeba będzie kupować części w ASO :) ale z drugiej strony gdyby kupić najlepsze tarcze i klocki to nie powinny być chyba gorsze niż te OEM-owe z ASO... w A4 hamulce są najpewniej ATE, ale czy są to identyczne tarcze i klocki do tych jakie można kupić w pudełku z logo ATE a nie z logo Audi to nie wiem... i z trzeciej strony, gdybym miał ścierać te tarcze w takim ekspresowym tempie to gdyby miał być nawet 10-20 proc. mniej wytrzymałe to i tak bardziej się je opłaca kupować, oryginalnej i nieoryginalne szybko się zużyją a te drugie kosztują sporo mniej...
Dominik, 2013-01-02, 13:53
Trzeba sobie zadac jedno pytanie - skad aso ma czesci - ano z fabryk dostawcow oem, mam w katalogu np. klocki bmw OE - obok napisane jurid 310 - albo textar albo co innego - biore i kupuje te modele poza ASO :)
albo kupuje lepszy

tarcze przod w 3ce mialem - kupione jako OE BMW, troche dalej napisane - BOSH :)
naLeśnik, 2013-01-02, 18:05
Wszystko fajnie dopóki nie stanie się wypadek i ubezpieczyciel widząc zamienniki (nieistotne że to OE dla producentów aut) nie będzie chciał wypłacić kwoty wyższej niż koszt najtańszych zamienników :)
Wtedy życzę wszystkiego najlepszego w dochodzeniu swoich praw :)
Dominik, 2013-01-03, 11:05
Z AC korzystałem już 3x - bezproblemowo - musisz miec wykupione naprawy bez amortyzacji na czesciach oryginalnych i tyle
naLeśnik, 2013-01-03, 17:21
Mam wykupione i co z tego jak inni mogą nie mieć. Napisałem powyższy tekst ku przestrodze, zwłaszcza jeśli ktoś nie ma AC albo likwiduje szkodę z OC sprawcy.
Dominik, 2013-01-04, 00:07
Jeśli likwidujesz z OC sprawcy to idziesz do ASO i prosisz o ekspertyze i to dajesz ubezpieczycielowi - ma Ci przelac taka gotowke, a co z nia zrobisz to Twoja sprawa,

co do pomniejszania odszkodowania przez ubezpieczyciela - moze to zrobic jeśli np. okazuje sie, że jakaś część była już naprawiana - np jest szpachla na masce, natomiast nie sprawdza on jakiej firmy są części już zamontowane, np. z opon zczytywana jest tylko wysokosc bieżnika i rok , nie model i producent
naLeśnik, 2013-01-04, 22:33
Nie jest tak jak piszesz co widać na stronie Rzecznika Ubezpieczonych (setki orzeczeń sądów w sprawach przeciwko nieuczciwym praktykom firm ubezpieczeniowym), czym i ja się ostatnio zajmuję ale kończę ten temat.
Dominik, 2013-01-04, 23:15
@naLeśnik - a w którym pkt-cie?

bo ja to przerabiałem w ciągu ostatnich 2 lat

setki orzeczen w dziesiatakch tysiecy spraw stanowia wciaz promil
Radek, 2015-07-20, 23:01
Hmm, wstyd, Polacy a zero myslenia. A od *glupich* amerykanow dowiedzialem sie, ze zamiast placic jakiemus bucowi za podloczenie sie do komputera, wystarczy odlaczyc kabelek od silniczkow recznego, podlaczyc akumulator do silniczkow i zgadnijcie co sie stanie......

I tak zamiast placic *informatykowi* kase zostawiamy w kieszeni odkladajac na nowe auto (czytaj: cokolwiek, tylko nie audi). Pewno, *bajer* z recznym fajny ale te wszystkie bajery wczesniej czy pozniej sie psuja i tylko kosztuja. Ja wlasnie zmienilem tylnie klocki i to byla ostatnia rzecz jaka zrobilem w swoim audi. Idzie do zyda i wiefej nigdy zadnego Audi nie kupie.
diagnosta, 2017-12-29, 21:56
Radek ma rację wystarczy odpiąć i podłączyć do akumulatora odwrotnie i się wysuwa. Proste jak drut - zero pomyślunku. A wymiana kosztuje 60 zł . Biała Podlaska

Napisz komentarz

Autor *

Strona

Komentarz *