Na torze (140) | Na drodze (96) | W garażu (89) | Wydarzenia (65) | Poza autem (34) | Testy aut (20) | Karting (16) | Testy (12) |

Nowe przednie tarcze hamulcowe.. i klocki.. Audi A4 B8

Nowa tarcza hamulcowa przednie do Audi A4 B8

W końcu mam nowe tarcze hamulcowe z przodu. Takie ładne, że aż szkoda hamować. Stare zużyte zabrałem ze sobą w celach pomiarowych.

O starych, zużytych i "bijących" pisałem w oddzielnej notce pt. Tarcze hamulcowe na dotarciu. Przy okazji wymienione zostały przednie klocki, bo nie można samych tarcz. "Dobrze", że klocki już też były sporo zużyte, więc nie płakałem głośno z powodu zakładania nowych klocków w miejsce nowych, bo przecież dopiero sprzed 6 miesięcy! hmm...

"Przyjemność" wymiany przednich tarczy i klocków w ASO kosztuje niemal równe 2 tys. zł (części i robocizna). Tajemnicą poliszynela jest to, że zamawiając części przy biurku pt. części zamienne, z opcją dostarczenia do biurka pt. serwis, jest trochę taniej niż załatwiając wszystko przy biurku pt. serwis.

Nowa tarcza hamulcowa i klocki przednie do Audi A4 B8

Tarcza jak tarcza, 320 mm średnicy, 30 mm grubości, wewnętrznie wentylowana. Ponoć Audi do A4 B8 fabrycznie montuje tarcze firmy ATE (ale coś mi się zdaje, że mogą być też innych firm), choć w serwisie za bardzo nie wiedzieli jaka teraz to konkretnie jest firma, jedynie "te samo co podczas pierwszego montażu".

Wewnętrzne wentylowanie tarczy hamulcowej do Audi A4 B8

16 calowa felga to minimalny rozmiar aby zmieściły się w niej owe tarcze z hamulcami.

Koło przednie z felgą 16 cali Audi A4 B8

Tarcze zabrałem po to aby sprawdzić ile faktycznie się zużyły bo tak trochę zaskoczony byłem tym, że niemal z dnia na dzień konieczna była ich wymiana. Poza tym to ważna informacja, szczególnie podczas wypadów na tor, aby uniknąć w przyszłości hamulcowych niespodzianek. Tak oto "biły" po rozgrzaniu podczas hamowania, akurat jak jechałem na TPTD 20.10.2012 i nie dojechałem...

Maiłem nadzieję, że sporo przekroczyłem dopuszczalną grubość, tj. 28 mm z 30 mm od nowości, "termin" wymiany dawno minął, więc mój błąd, miałem za swoje...

Zapakowana zużyta tarcza hamulcowa do Audi A4 B8

...a niestety nie, zużyta tarcza miała dokładnie 28 mm grubości, ani kawałka milimetra więcej, ani mniej (zdjęcia trochę pod kątem, na prosto kreski idealnie pasują). Nie zostawiono żadnego marginesu bezpieczeństwa dla kierowców co wiedzą lepiej?

Pomiar grubości tarczy hamulcowej do Audi A4 B8

Na marginesie, suwmiarka-marketówka, tzw. ekonomiczny wybór, trzymałem kciuki aby się nie popsuła, takiej badziewnej jeszcze nie dotykałem, niestety "po rozpakowaniu zwrotów nie przyjmujemy".

Zużyta tarcza hamulcowa do Audi A4 B8

Teraz najważniejszy pytanie, co można zrobić z zużytą tarczą hamulcową?

Ps. Nie mam pewności co do tego jaka firma dostarcza tarcze hamulcowe 320 mm do A4 B8 na pierwszy montaż czy do ASO jako części zamienne. Jeżeli koniecznie miałbym podać jakąś firmę to byłoby to TRW albo Girling bo te dwie firmy są wymienione w katalogu części zamiennych. Logo TRW jest też na zaciskach hamulcowych (choć w praktyce nic to nie musi oznaczać). Mniejsze tarcze 314 mm ma natomiast robić ATE (wg katalogu).

Komentarze (19) skocz na koniec

mario, 2012-10-25, 17:59
Może i zdjęcie pod kątem, ale jesteś pewien że to było 28mm? jak dla mnie 30mm (kreska zerowa pokrywa się z 3)
, 2012-10-25, 18:02
@mario, pierwsze zdjęcie to pomiar samych krawędzi (30mm, tutaj tarcia nie ma, nie zużyły się), drugie tych podkładek (20mm), trzecie zużytej tarczy + podkładki (48mm - 20mm = 28mm), bo inaczej taką suwmiarką nie da się zmierzyć...
mario, 2012-10-25, 18:06
No tak, nie wziąłem tej poprawki, masz już gdzieś opisane jak postępować ze świeżymi tarczami?
Dominik, 2012-10-25, 18:09
Może zegar?
, 2012-10-25, 18:10
Chyba nie ma żadnego szczególnego postępowania, pewnie standardowe *na początku hamować spokojnie, aby się klocki dopasowały do tarcz*... na razie jeszcze nie hamują tak jak stare w okresie pełnej sprawności, przynajmniej ja mam takie wrażenie :)

@Dominik, jaki zegar?
Dominik, 2012-10-25, 18:15
Do garażu :) pytasz się co zrobić
, 2012-10-25, 18:16
Aaa... :) albo stojak na choinkę :)
Breezy, 2012-10-25, 19:05
Frisbee z okna :)
, 2012-10-25, 19:08
@Breezy, jedna tarcza waży ponad 9 kg, więc poleci jedynie pionowo ;)
starzyna, 2012-10-25, 20:22
W takim razie na złomie dostaniesz za nią 5-6zł. Za komplet wystarczy na piwo i chipsy;)
, 2012-10-25, 20:26
Hmm.. mam dwie tarcze i klocki (chciałem jedną tarczę, ale wsadzili wszystko)... no to dwa piwa i chipsy, o już coś :)
gf, 2012-10-25, 22:00
A co Ty na to?
http://www.youtube.com/watch?v=Pi4BAuMjpbE
Może nie masz apracing, ale ja tak swoje docierałem i nic sie nie stało, dobrze hamuja, nie krzywią sie :)
, 2012-10-25, 23:04
@gf, nigdy nie docierałem tarcz czy klocków, za wyjątkiem procedury pt. *pierwsze kilometry spokojnie*,
jak w serwisie czekałem na wymianę to zauważyłem, że wyjechali moim autem i coś długo nie wracali (z pół godziny, albo i więcej, aż się bałem, że rozbili testując hamulce :] więc pewnie jak coś co *na szybko* robi się po założeniu tarcz i hamulców to to zrobili... start-stop-start-stop, itd.. na pewno...
mmm, 2012-11-08, 23:22
Za tę cenę miałbyś ponad 2 komplety ATE (tarcze+klocki) albo 3 komplety tarcz perforowanych ATE. Wymiana tarcz i klocków jest tak prosta, że nawet humanista nie może tego spierdzielić, jeśli chcesz być perfekcjonistą potrzebujesz dodatkowo klucza dynamometrycznego.
, 2012-11-08, 23:44
Co racja to racja... za wyjątkiem tej wymiany bo wszystko da się spartolić... rozmyślałem już na ten temat bo przy moim planowanym tempie będę musiał wymieniać tarcze co pół roku i klocki 2-3 razy częściej, więc samodzielna wymiana może się okazać cenną umiejętnością, o ile faktycznie to takie hop-siup...
mmm, 2012-11-09, 00:05
We wszystkich VAG jest podobnie - wstępne mocowanie tarczy jednym torxem i zacisk na 2 śrubach. Przy ściąganiu zacisku trzeba uważać żeby nie naprężać/wyrwać przewodu hamulcowego. Potem możesz sobie wszystko dopieścić szczotką drucianą i miedzią :)
1skupaut, 2013-09-04, 15:54
Zużytą tarczę można przerobić na ładny zegar albo podstawy do nóg w stole ogrodowym
Ardbeg, 2017-09-24, 20:24
Ate nie było, nie jest i nie będzie produktem na pierwszy montaz, audi korzysta z usług innego producenta.
, 2017-09-25, 08:56
Racja. Zaktualizowałem wpis o informacje jakie teraz mam tj.:

Nie mam pewności co do tego jaka firma dostarcza tarcze hamulcowe 320 mm do A4 B8 na pierwszy montaż czy do ASO jako części zamienne. Jeżeli koniecznie miałbym podać jakąś firmę to byłoby to TRW albo Girling bo te dwie firmy są wymienione w katalogu części zamiennych. Logo TRW jest też na zaciskach hamulcowych (choć w praktyce nic to nie musi oznaczać). Mniejsze tarcze 314 mm ma natomiast robić ATE (wg katalogu).

Napisz komentarz

Autor *

Strona

Komentarz *