Na torze (140) | Na drodze (96) | W garażu (89) | Wydarzenia (65) | Poza autem (34) | Testy aut (20) | Karting (16) | Testy (12) |

O Launch Control czyli procedurze żwawego ruszania przy skrzyni automatycznej...

Krótkie nagranie na temat prawidłowego ruszania w procedurze startu (Launch Control) przy skrzyni automatycznej.

Wiele razu pisałem już o Launch Control więc nie będę powtarzał tego co jest na blogu w materiale Launch control, czyli ruszanie z kopyta przy skrzyni s-tronic w Audi A4. Zamieszczę tylko wcześniejsze nagranie na którym widać start z LC i normalne ruszanie na drugim ujęciu. Poza tym co widać na pierwszy rzut oka to także zmienia się działanie skrzynie biegów która podczas startu LC wrzuca biegi szybciej bo przy około 5,8 tys. obrotów zamiast standardowych 6,2 tys. obrotów.



Częste i nieprawidłowe ruszanie z myślą o LC wygląda jak na poniższym nagraniu czyli widać ugięcie auta (nawet coś tam skrzypi), auto chciałoby jechać ale jest hamowane przez wciśnięty hamulec.

Oczywiście przy nagraniu zaznaczone jest, że nie jest to start LC.

Taki start często widać na nagraniach ale raczej nie jest to sposób o jakim autorzy skrzyni i auta mieli na myśli. Samo LC też samo z siebie jest obciążające dla auta ale zarazem mocno programowo kontrolowane (np. nie da się co chwilę tak ruszać, wcześniej musi spaść temperatura oleju w skrzyni biegów). Prawdopodobnie w niektórych autach jest licznik startów LC i po przekroczeniu limitu owa funkcja przestaje być aktywna.

W autach z LC przyspieszenie 0-100 jest oczywiście podawane dla starty z LC więc ruszając zwyczajnie nie jest się w stanie uzyskać katalogowych wartości (o mnie jest to około 0,5 sek. straty).

* * *

Chyba w Porsche jest najlepiej działająca procedura startu, przy dwusprzęgłowej skrzyni PDK ;)

Chociaż ta w RS5 też niczego sobie... ale wolę 911 ;)

W obu powyższych przypadkach widać (słychać) gładkie wkręcenie się na wyższe obroty bez żadnego ruchu nadwozia, podjazdu o kilka centymetrów, itp... czyli tak jak to powinno działać.

Komentarze (21) skocz na koniec

qwerty, 2014-07-04, 11:47
Nie jest to takie proste i oczywiste jak piszesz. BMW ma skrzynię z przetwornikiem momentu, co nie pozwala na jej pełne rozłączenie, jak DSG / PDK, która na dobrą sprawę działa jak zwykła przekładnia.

Tak wygląda aktywna procedura LC w BMW - https://www.youtube.com/watch?v=K4fxbD-5UfU

PS DSG w trybie LC również potrafi lekko przysiąść, co widać z zewnątrz.
adrianp., 2014-07-04, 15:40
@ qwerty

DSG nie działa jak zwykła przekładnia, bo to po prostu jest zwykła przekładnia :]

DSG, to nie skrzynia automatyczna, tylko skrzynia *manualna*, zautomatyzowana.

ale jako ciekawostkę trzeba napisać, że wszystkie DSG (oprócz najnowszej wersji parowanej z *paskowym* 1,4 TSI oraz 170 KM+ 1,8 TSI) i tak nie potrafiły kompletnie rozczepić sprzęgieł - przenosiły kilka Nm (chyba 8). stąd możliwe *drgnięcie* budą, widoczne z zewnątrz...
qwerty, 2014-07-04, 17:04
Zwykła przekładnia - nie jest zwykłą przekładnią. Zwykła przekładnia nie ma mechatroniki i paru innych *detali*.

Nie pisałem, że DSG jest automatyczną - to zautomatyzowana przekładnia. Brzmi podobnie, ale różnica jest zasadnicza. Konsekwencja w nazewnictwie jest dość ważna, bo ułatwia ogarnięcie co i jak.

A w jakimkolwiek 1.4 TSI jest LC? Tam jest 7b z suchymi sprzęgłami jeżeli się dobrze orientuję. A LC nie występuje (a przynajmniej nie znam modelu z taką funkcją).
adrianp., 2014-07-04, 17:29
No w DSG-7 bez Torsena nie ma LC. nigdzie nie znalazłem takiej informacji. jeśli miałby być, to ewentualnie w parze z Twinchargerem 160 KM. ale to oznaczałoby, że może być z każdym 1,4 TSI, czyli w każdym DSG-7...
qwerty, 2014-07-04, 18:23
W parze z Twinchargerem nie występuje LC. Ani w wersji 150, ani 160, ani nawet 180 KM:)
, 2014-07-04, 20:19
Jeżeli ta procedura LC w BMW M235i jest *oficjalną wersją wspieraną przez producenta* to lipa straszna, niezła atrapa kontroli startu... chyba już lepiej aby w ogóle się do tego nie przyznawali ;) w porównaniu do 911 jako RWD to... nie ma co porównywać :)
qwerty, 2014-07-04, 20:57
Dlaczego? LC nie polega na waleniu z możliwie wysokich obrotów, tylko pełnym wykorzystaniu trakcji i momentu przy starcie. Tylnonapędowe BMW ruszając z 2000-2500 obr./min idzie na granicy przyczepności. Porsche ma na tyle kilkaset kilogramów więcej, więc może zrzucić sprzęgło przy znacznie wyższych obrotach. M135i xDrive zostawia lekko czarne ślady na asfalcie przy użyciu LC, więc też nie widzę podstaw, by to krytykować. Poza tym 4,7 s mówi samo za siebie :P

PS W RS6 i RS7 LC działa dokładnie tak samo. Skrzynia jest identyczna. Auta bez trudu kręcą kołami na suchym asfalcie, co też dowodzi, że wyższe obroty nie są potrzebne.
adrianp., 2014-07-05, 00:27
@ qwerty

w sumie racja - co za różnica, czy mamy strzał z prawdziwego sprzęgła, czy strzał z jakiejś klapy wastegate sprzęgła hydrokinetycznego (bo chyba tak to zostało rozwiązane)...
, 2014-07-05, 00:37
@qwerty, w RS6 i RS7 też jest lipa z tym LC... gdyby dało się to zrobić *jak należy* to by było o wiele skuteczniejsze, teraz z takim bólem te auta ruszają, jakby im się wielka krzywda działa :) jakby się zapierały aby jednak nie wystartować :) a w przypadku s-tronic czy pdk to wszystko lekko, gładki, pięknie, jazda i ogień (o ile mocy nie brakuje)

ps. co do istoty LC to oczywiście zgadam się, chodzi tutaj o efektywność...
V-maniak, 2014-07-05, 13:06
Skoro w istocie LC chodzi o max. efektywność jaką jest w stanie zaoferować samochód, to nie ma co biadolić, że buda przysiada :P Bo z jaką gracją jest to robione, to już osobna kwestia :)

Nowe DSG mają zaimplementowany tryb żeglowania, zapożyczony ze skrzyń PDK - stąd pewnie ten brak przenoszenia jakichkolwiek sił przy rozprzęgleniu. Te skrzynie najprawdopodobniej byłyby w stanie zrobić idealny LC wg. wymagań Spalacza :P
, 2014-07-05, 13:23
@V-maniak, no niby tak ale jeżeli można coś zrobić co będzie miało i treść i formę to lepiej aby był taki komplet a nie tylko sama treść :) ja nie miałbym serca tak męczyć i wyginać auto przy takim LC jak w BMW :) a czymś takim jak jest w 911 to jeździłbym i jeździł... mimo, że w praktyce oba starty sprowadzają się do tego samego, tj. jak najbardziej efektywnego ruszenia...
qwerty, 2014-07-05, 22:35
Przepraszam, jak mierzone na suchym 3,9 sekundy w RS6 to lipa, to ja już nic nie mówię... Po skorzystaniu z LC mocy jest dość, by koła musiały walczyć o trakcję. Tym samym większe obroty przy starcie są zupełnie nie potrzebne.
Wrona, 2014-07-06, 16:31
Spalaczu patrzyles moze jak realizowana jest ta procedura startu w A4 ? Konkretnie interesuje mnie to czy jest to po prostu limiter obrotow ? czy przypadkiem nie jest opozniany zaplon i budowane cisnienie doladowania na postoju (jak w prawdziwym LC). Sprawdzic to mozna w razie czego vcds lub nawet elmem.
, 2014-07-06, 16:46
@Wrona, niestety nie sprawdzałem tego ciśnienia doładowania. Chyba w końcu kupię sobie tę kostkę OBD2 -> Bluetooth i będę paczał w telefon.
Wrona, 2014-07-06, 16:56
Heh, elm 327 + torque pro to podstawowe wyposazenia dla aut z vag grupy :) kup i sprawdz, przy okazji bedziesz mogl sporo parametrow innych podgladac nawet egt i afr :)
, 2014-07-06, 17:08
Ale to podstawowe tylko tych aut co się co chwile psują :D
mi jeszcze aż tak bardzo nie jest to potrzebne :]

ps. kupię sobie, nawet kolega mi pożyczył na kilka dni te złącze ale nie zdążyłem się tym pobawić...
Wrona, 2014-07-06, 22:11
Dla tych co sie psuja to juz trzeba Vcds :), elmem tylko bledy silnika sprawdzisz, ale za to jest fajny do monitorowania parametrow, a jak jeszcze dokupisz zewnetrzny Gps 10hz to masz pomiary przyspieszem z jakoscia jak w RaceLogicu za 2 kzl
fx, 2017-03-15, 01:04
Witam,
tak odnosnie tematu:
https://www.youtube.com/watch?v=6-D2haErDLQ
pozdrawiam
, 2017-03-15, 02:02
@fx, Lublin, znamy się może? :)

Co do nagrania to nie jest start LC tylko ruszenie z hamulca, bardzo niezdrowie dla skrzyni/sprzęgła... widać jak się samochód ugina, silnik nie wskakuje na obroty, tak się nie powinno ruszać, to po prostu wciskanie gazu i hamulca jednocześnie.
Kamil, 2018-09-20, 12:53
Start w skrzyni automatycznej jest właśnie taki jak opisałeś. Cała karoseria siada i z momentem odpuszczenia hamulca katapultuje do przodu. Nie ma innej możliwości żeby to wykonać. A jeżeli uważasz, że jest to mało skuteczne... heh, obawiam się, że nie widziałeś takich systemów w akcji. Zarówno w RS6, nowym RS4, czy np nowym BMW M5 zrezygnowano z DCT nie bez powodu. Skuteczność tego rozwiązania polecam sprawdzić oglądając porównanie startów mocnych aut z automatem vs dct. Start w automacie nie ma żadnego opóźnienia, w dsg i każdym innym dct jest minimalny lag.
Opisujesz to jako słabe rozwiazanie, a fakty są takie, że właśnie ten system gniecie wszystko inne. Ładnie widać to m.in. na nagraniu, na którym testują przyspieszenie nowego RS4 ze skrzynia ZF i M3 cs ze skrzynia dkg (youtube, kanał carwow)

Dodatkowo każdy tuner Ci powie, że nie ma obecnie lepszego rozwiązania niż automaty ZF. Znoszą ogromne momenty obrotowe i są bezawaryjne.

P.S. PDK, to również produkt ZF - są zwyczajnie dobrzy w tym co robią
, 2018-09-20, 14:26
No tak, DSG mają swoje ograniczenia co do momentu, Audi w tych najmocniejszych też przecież *od zawsze* stosuje klasyczne automaty ZF.

Jak nie ma innej możliwości?
Właściwy start LC w Audi A4 jest taki jak na nagraniu niżej. Tak to powinno wyglądać wg tej procedury. Tak jest krok po krok opisane w instrukcji. Nie ma żadnego ugięcia, żadnej *chęci* do jazdy ale hamowania przez wciśnięty hamulec.

Jak się ruszy w LC to też skrzynia inaczej wrzuca kolejne biegi, tj. 2. już przy ok. 5,8 tys. obrotów. Takie ruszenie będzie o wiele szybsze niż takie jak na na wcześniejszym nagraniu, z hamulca.

W tym A4 nie da się zrobić katalogowych 6,5 sek. jak się nie ruszy właściwie z LC.



https://www.youtube.com/watch?v=cNfZAp05194

Napisz komentarz

Autor *

Strona

Komentarz *