Na torze (140) | Na drodze (96) | W garażu (94) | Wydarzenia (66) | Poza autem (34) | Testy aut (20) | Karting (16) | Testy (14) |

Launch control w S-tronic by Audi

O launch control w S-tronic już kiedyś pisałem, teraz jeszcze raz ale z widokiem na zegary.

Tak jak widać na nagraniu (pierwsze ujęcie to start LC, drugie normalny), silnik rozkręca się do 4 tys. i po puszczeniu hamulca zaczyna jechać. Co ciekawe i czego wcześniej nie zauważyłem to biegi zmieniane są szybciej niż przy standardowym ruszaniu gdzie kolejny bieg wrzucany jest przy 6,2 tys. Przy starcie launch control kolejny bieg wrzucany jest przy ok. 5,7 tys. obrotów.

Taki start jest szybszy od normalnego o ok. 0,5 sek. i tylko ruszając w taki sposób da się "mniej więcej" osiągnąć katalogowe 6,5 sek. do setki.

Aby ruszyć "z kopyta" należy:

1. wyłączyć kontrolę trakcji, tj. przycisk ESP (ja wyłączam całkowicie, tj. trzymam go przez 3 sek),

2. ustawić skrzynię na tryb S,

3. kierownica musi być wyprostowana (czujnik położenia), auto musi stać prosto (tj. nie pod górkę, nie z górki), kto ma asystenta hamulca postojowego to też musi go wyłączyć,

4. olej musi być rozgrzany i nie może być przegrzany (zapewne też mierzona jest temperatura oleju w skrzyni ale ja nie mam wglądu), nie może go brakować (kontrolka o niskim poziomie), itd.

5. gdy wszystko z powyższym jest w porządku to należy wcisnąć bardzo mocno hamulec (nie mocno tylko bardzo mocno) i wtedy skrzynia się rozprzęgli i można swobodnie sobie gazować, gdy wciśniemy gaz mocno (najlepiej do "drugiego dna") to silnik rozkręci się do 4 tys. obrotów i przez kilka sekund będzie czekał na zwolnienie hamulca, wtedy zwolnienie hamulca trzeba zrobić bardzo szybko (jak najszybciej zabrać nogę z hamulca), i jedziemy... gaz trzymamy cały czas w podłodze w tym "drugim dnie" (jeżeli ktoś coś takiego ma, np. w S4 z S-tronic nie było)...

Jednak czasami z bliżej nieokreślonych powodów nie udaje się ruszyć "z kopyta" ;( taki urok takich elektronicznych startów...

Komentarze (17) skocz na koniec

czarny, 2013-11-16, 21:36
Fakt, taki start tak jak piszesz - jest szybszy. Ale robiąc starty testowe miałem wrażenie że:
-trudno jest np idealnie ruszyć, bo jest lekkie opoznienie po puszczeniu hamulca
-setka pojawia się szybciej z włączonym ESP i normalnym starcie...
Dylu, 2013-11-16, 21:57
A jaki czas będzie dla normalnego startu, i ręcznej zmiany biegów w okolicy 5,7 tys. ?
, 2013-11-16, 22:36
@czarny... co Ty wypisujesz?
- jak ma się setka pojawić szybciej jak nie ma szans uzyskać katalogowych 6,5 sek. bez ruszania w procedurze startu...
- nie ma żadnego opóźnienia, trzeba tylko od razu zabrać nogę z hamulca, szybciej niż pedał sam powróci...
- na pewno silnik wskakiwał na te 4 tys. obrotów i skrzynia była rozsprzęglona? bo spotkałem się z ruszaniem z myślą, że rusza się w launch control a tak naprawdę to był wciśnięty gaz i hamulec na raz, skrzynia chciała jechać, hamulec hamował i efekt był taki jak ruszanie z zaciągniętym ręcznym i go zwalnianie...

@Dylu, pewnie o kawałeczek sekundy gorszy... nie wiem ile na tym 5,7 tys. obrotów się nadrabia, może z 0,1 sek? dwie zmiany biegów daje 0,2 sek..
czarny, 2013-11-18, 11:17
Możliwe, że samą procedurę startu źle wykonałem… Spróbuję raz jeszcze :)
abc, 2013-11-20, 22:37
Jak próbowałem tego w Golfie, też miałem wrażenie, że skrzynia ma ułamek sekundy zawahania po zdjęciu nogi z hamulca. Nie jest to ten respons, co strzał ze sprzęgła ;)
abc, 2013-11-20, 22:39
Oczywiście auta nie ma co winić. DSG na pewno ma procedury ochronne. Inaczej byłby ten sam case, co w Nissanie - kilka strzałów, skrzynia out, gwarancja - niet.
, 2013-11-20, 23:45
Kolega który z bliska oglądał moje starty powiedział, że to właśnie tak wygląda, że najpierw jest owe zasprzęglenie a dopiero później jazda. Ja ze środka nic takiego nie odczuwam, jedzie od razu jak puszcza hamulec ale właśnie najpierw ma być malutki ruch koła a dopiero później jazda.
abc, 2013-11-21, 07:01
@spalacz: właśnie o to chodzi. Nie jest to typowy strzał ze sprzęgła, który mógłby jeszcze bardziej poprawić osiągi, ale przy okazji ukręcić skrzynię.
, 2013-11-21, 09:53
Nie, wróć, źle... ;)

tak wygląda start:



nie mylić z:



ja ze środka nie odczuwam żadnej zwłoki, żadnego zawahania i jakby mi kolega nie powiedział, że widzi jakiś początkowy ruch koła to bym nie uwierzył, że coś takiego jest... więc na tę chwilę przyjmijmy, że tego nie ma bo ja nic takiego nie odczuwam :) ale przy najbliższej okazji nagram swój start...

więc w tej chwili pewne jest to, że w moim aucie nie ma odczuwalnego żadnego zawahania, żadnej zwłoki przy starcie ;) jak to wygląda z zewnątrz to zobaczę jak nagram...

jedyne nagranie jakie mam w tej chwili było wykonane na śniegu więc nie jest zbyt dobre do porównania:



od 15 sek. jest prawidłowy launch control, następnie to samo w spowolnieniu... jak się dobrze przyjrzysz (24 sek.) to na spowolnieniu widać te 1-2 cm obrotu koła zanim zacznie mielić... na niespowolnionym nagraniu na śniegu tego nijak nie widać ale może na suchym asfalcie coś takiego widać (skoro kolega się dopatrzył), te 1-2 cm ruch... tak jak napisałem, nijak tego nie czuć ze środka... jakaś strata to jest... pytanie, czy przy manualnej skrzyni poślizg sprzęgieł nie powoduje większej straty? też nie da się wypatrzyć jakiegoś 1-2 cm wolniejszego obrotu koła właśnie z racji poślizgu sprzęgieł zanim zacznie porządnie mielić?
adrianp., 2013-11-21, 15:01
Ten *pierd* na wysokich obrotach przed uwolnieniem *katapulty*, to takie zdudnienie na mikrofonie, czy ten silnik+wydech faktycznie tak zarąbiście brzmi???
, 2013-11-21, 15:34
Audi TT RS ma innych wydech, silnik, wszystko... niż A4 więc tam to tak brzmi a w A4 nie :( w A4 jedynie jest *pierd* przy zmianie biegu... (ostatni nagranie, 18 sek.)
adrianp., 2013-11-21, 15:59
TTRS, to *rzędowa piątka*. i tu leży pies pogrzebany. ale nie wiedziałem, że to tak dobrze brzmi...
qwerty, 2013-11-21, 18:15
W TT RS nie brzmi silnik (jak to było w starych autach), tylko wydech. Przepustnice, oszukiwane podlewanie mieszanki, żeby strzelało... Niby oszukane, ale daje radę :D
adrianp., 2013-11-22, 13:08
@ qwerty

to *tylko* R5 i jeśli nie ma tam żadnych głośników, tylko sama mechanika (kanały, klapy), to wyszło to bardzo ładnie :]
qwerty, 2013-11-22, 14:49
AFAIK - VAG nie bawi się jeszcze w głośniki. Co najwyżej wypustkę dolotu do kabiny. Ale to pewnie kwestia czasu. W BMW hula w najlepiej podkręcanie elektroniką dźwięku.
, 2013-11-22, 15:01
W RS5 i pewnie innych wydechach są *przegrody* które pełnią akustyczna funkcję...

http://www.spalacz.pl/media/wydech_z_zapadka_w_audi_rs5_na_worthersee_2013.jpg
RS3, 2017-03-21, 14:10
S-tronic nie tylko sprawia że biegi przerzucane są szybciej...

Przede wszystkim nie zamyka przepustnicy, co ma miejsce w manualnej skrzyni biegów - kiedy zdjemujemy noge z gazu, a co za tym idzie w układzie dolotowym jest cały czas piękne ciśnienie które pompuje turbina = o wiele mniejsza turbo dziura i lepszy czas do setki

Napisz komentarz

Autor *

Strona

Komentarz *