Na torze (140) | Na drodze (96) | W garażu (94) | Wydarzenia (66) | Poza autem (34) | Testy aut (20) | Karting (16) | Testy (14) |

Spotkanie tłoka z zaworami w silniku Hondy Civic... relacja remontowa iParts.pl

Uszkodzony zniszczony tłok w Honda Civic

Sprawdził się czarny scenariusz, tj. tłok uderzył w zawory a te mu oddały doprowadzając go do takiego stanu jaki widać na zdjęciu.

Jest to drugi odcinek relacji remontowej przeprowadzanej przy współpracy ze sklepem z częściami samochodowymi iParts.pl który ufundował voucher na kwotę 800 zł na swój asortyment.

części samochodowe iparts.plW pierwszej części wybierane było auto do zrelacjonowania. W zamyśle chodziło o drobne prace przy aucie, wymianę jakiegoś typowego elementu eksploatacyjnego ale trafiła się okazja której nie mogłem przepuścić, tj. bardzo ciekawie zapowiadająca się usterka silnika Hondy Civic :)

Wiktor napisał... Prawdopodobnie zawór spotkał z tłokiem. Potrzebuje uszczelkę pod głowicę, komplet uszczelniaczy zaworowych, uszczelki kolektora wydechowego, pokrywy zaworów i miski olejowej, można też przy okazji zajrzeć do panewek, głowica też może będzie uszkodzona, a najgorszym wypadku też i tłok. Przy tym trzeba też wymienić rozrząd. Dużo roboty przy tym jest, wszystko robię samodzielnie.

Usterka powstała podczas jazdy na wysokich obrotach, a dokładniej wyprzedzania przy odcince paliwa która w tym aucie ustawiona jest przy około 8300 obrotów.

W tym materiale relacjonowałem rozkręcanie silnika i rozpoznanie wszystkich uszkodzeń, w kolejnym będzie o jego naprawie i złożeniu. Przeczytaj też wprowadzający materiał, tj. Relacja remontowa... iParts.pl.



Zniszczony tłok z Honda Civic

Gdybym był prawdziwym hejterem Hondy to wstawiłbym to zdjęcie zniszczonego tłoka obok logo jako pierwsze i widoczne ze strony głównej bloga, a nie jestem i wstawiam je jako drugie trochę niżej :)



Od początku...

Honda civic czarna na RS Auto Euro Tor Lublin 2014

Honda Civic jest z 1990 roku czyli ma już 24 lata. Ma 260 tys. km przebiegu przy czym dwa lata temu wymieniony został blok silnika. Poza jazdą wte i wewte ten Civic wykorzystywany jest do zdobywania pucharów podczas jazdy po torze :) Na pierwszy rzut oka wygląda niepozornie, nie ma żadnego wielkiego spojlera, japońskich naklejek czy innego podobnego tuningu ale w praktyce jego kierownikowi pozwala na wygrywanie. O motorsportowych modyfikacjach tego auta napiszę w osobnym materiale.



Silnik VTEC Honda Civic

Silnik ma pojemność 1,6 litra, podwójny wałek rozrządu w głowicy silnika (DOHC) i zmienne fazy rozrządu (VTEC).



Oznaczenie silnika w Honda Civic

Silnik o oznaczeniu B16A1 montowany był do europejskich Hond Civic i CRX. Seryjna moc to 150 KM (7600 obr.), maksymalny moment obrotowy wynosi 150 Nm (7100 obr.), odcinka przy 8100 obrotów, załączanie VTEC przy 5200 obrotów.

A remontowany silnik był lekko przestrojony w wyniku czego kręcił się do 8300 obrotów. Moc nie była mierzona ale wynosić mogła 160 KM, też ze względu na zmieniony wydech i dolot z filtrem stożkowym.



Honda Civic na podnośnikach nad kanałem

Remont odbył się w garażu Wiktora. Dwa podnośniki i kanał.



Uszkodzona świeca zapłonowa w Honda Civic

Na początek zostały wykręcone świecie i po stanie jednej widać było, że "działo się" w cylindrze.



Spuszczanie płynu chłodniczego w Honda Civic

Zielony płyn chłodniczy towarzyszył nam niemal na każdym etapie rozkładania silnika :)



Komora silnika w Honda Civic

Komora silnika w tym aucie, jest jeszcze rozpórka, jest filtr stożkowy, nie ma już chłodnicy.



Silnik po odpięciu przewodów w Honda Civic

Po lewej na niebiesko dolot, po prawej od góry miejsce na świece zapłonowe, na środku miejsce na aparat zapłonowy (w środku wdać wałek rozrządu), na dole przewód do chłodnicy zielonego płynu.



Przewodu w koło silnika w Honda Civic

Zdjęcie kabli na wypadek problemów z ich powrotnym podłączeniem ;)



Alternator w Honda Civic

Nie pamiętam o co chodziło z tym alternatorem ale o coś chodziło skoro zrobiłem zdjęcie ;)



Osłona kolektora wydechowego w Honda Civic

Przysmolenie na osłonie kolektora wydechowego wskazuje na uciekające bokiem spaliny. Sama osłona ochrania chłodnicę przed wysoką temperaturą owego kolektora (żeberka chłodnicy mogą się wykruszać).



Kolektor wydechowy w Honda Civic

Kolektor jak kolektor, brzydki i zardzewiały ;) Jest on seryjny choć dalsza rura już wymieniona na bardziej sportową.



Odkręcanie kolektora wylotowego w Honda Civic

O tak właśnie odkręca się kolektor wydechowy :)



Zerwana szpilka kolektora wydechowego w Honda Civic

Przerdzewiałe szpilki nie byłyby sobą gdyby nie urywały się. Kolektor jest odkręcony, później zostanie zdjęty.



Silnik bez pokrywy w Honda Civic

Silnik po zdjęciu żółtej pokrywy. Cztery otwory na środku to miejsce na świece zapłonowe z przewodami wysokiego napięcia.



Silnik bez pokrywy od strony rozrządu w Honda Civic

W widok od strony paska rozrządu, ten jeszcze za pokrywą.



Nakrętka wału korbowego  i klucz w Honda Civic

Koło pasowe wału korbowego z autorskim kluczem do jego odkręcania. W tym silniku koło pasowe napędza tylko alternator, nie ma tutaj wspomagania kierownicy czy klimatyzacji.



Wał korbowy bez nakrętki w Honda Civic

Koło zębate wału korbowego za osłoną paska rozrządu. Tutaj przykładając klucz można ręcznie zakręcić silnikiem. Taka ciekawostka, że ten silnik kręci się w lewą stronę.



Osłona rozrządu w Honda Civic

Aby wyciągnąć pasek rozrządu trzeba odkręcić poduszkę silnika bo uchwyt mocujący silnik do nadwozia jest "wewnątrz" paska.



Podnośnik pod silnikiem w Honda Civic

Aby wyciągnąć odkręconą poduszkę silnika trzeba unieść silnik. Podnośnik będzie można później zabrać bo silnik utrzyma się na pozostałych trzech poduszkach.



Odkręcanie poduszki pod silnikiem w Honda Civic

Do odkręcenia poduszki trzeba użyć specjalistycznego wzmacniacza momentu obrotowego wykonanego z kierownicy rowerowej ;)



Gwinty poduszki pod silnikiem w Honda Civic

Aby nie było tak łatwo to jedną nakrętkę odkręca się od góry a drugą spod auta.



Poduszka pod silnikiem w Honda Civic

Gumowa poduszka jest dodatkowo wypełniona klejem do mocowania szyb samochodowych. Tak się to robi, dobrze się to sprawuje, taka poduszka lepiej tłumi drgania przy odpalaniu silnika.

W niektórych autach montowane są "nowoczesne" poduszki gumowo-olejowe które mają czujnik, chyba czujnik ciśnienia tego oleju. Poza tym, że czujnik ma informować o wylaniu się poduszki to ma też przeciwdziałać telepaniu się silnika poprzez zwiększanie minimalnych obrotów.



Skorodowana poduszka pod silnikiem w Honda Civic

Okolice drugiej poduszki są trochę skorodowane ze względu na wyciekający elektrolit z akumulatora podczas szybkiej jazdy w zakrętach na torze.



Rozrząd bez osłony w Honda Civic

Pasek rozrządu po zdjęciu osłony. Poduszki też już nie ma.



Koła zębate wałka rozrządu w Honda Civic

Koła zębate wałków rozrządu w całej okazałości.



Kręcące się koła zębate wałka rozrządu w Honda Civic

Kręć, kręć... jeszcze trochę... zdjęcie niewyraźne wyszło...

A kręcenie służyło sprawdzeniu czy wszystko jest w porządku z rozrządem.



Wskaźniki na kołach zębatych wałka rozrządu w Honda Civic

I wszystko było w porządku, pasek nie przeskoczył. Znaczniki na kołach zębatych wałków rozrządu spotkały się tak jak powinny przy czym zdjęcie jest trochę kulawe bo zrobione gdy były lekko przesunięte.



Wskaźniki na kole zębatym wału korbowego w Honda Civic

Zarazem znacznik na kole zębatym wału korbowego (kreseczka, słabo widoczna na zdjęciu) także pokrywał się ze znacznikiem na bloku silnika.

Jeżeli pasek czy łańcuch rozrządu przeskoczy albo urwie się to skutki tego mogą być takie same jak w opisywanej usterce. Tłok uderza w zawory i w zależności od obrotów silnika, ruchów tłoka w cylindrze oraz po prostu szczęścia uszkodzenia są kosmetyczne lub katastrofalne.



Zdejmowanie paska rozrządu w Honda Civic

Tak zdejmuje się pasek rozrządu :)



Zdjęty pasek rozrządu w Honda Civic

Poza tym, że raz zdjętego paska zębatego nie powinno się zakładać z powrotem (należy założyć nowy) to gdyby jednak ktoś chciał to zrobić to powinien założyć go tą samą stroną jaką był założony.



Pompa wody, napinacz i wał korbowy w Honda Civic

Podczas wymiany paska rozrządu poza samym paskiem zębatym wymienia się też pompę wody (tj. płynu chłodniczego) oraz rolkę napinacza paska. Na samym dole widać koło zębate wału korbowego, to właśnie wał korbowy poprzez pasek napędza wałki rozrządu, nie odwrotnie ;]



Koła zębate bez paska rozrządu w Honda Civic

Koła zębate wałków bez paska rozrządu.



Wałek rozrządu z osłoną w Honda Civic

Patrząc od góry, osłona wałka rozrządu, krzywki na wałku, dźwignie zaworowe, sprężyny zaworów.



Odkręcanie osłony wałka rozrządu w Honda Civic

Tak odkręca się osłony wałków rozrządu ;)



Zdejmowanie osłon wałka rozrządu w Honda Civic

Zdjęte obie osłony. Dwa wałki rozrządu w głowicy silnika to właśnie DOHC.



Wałki rozrządu bez osłon w Honda Civic

Wałki rozrządu, jeden do zaworów dolotowych, drogi do wylotowych. Na wałkach rozrządu znajdują się krzywki, każda dla jednego zaworu oraz trzecia, środkowa która stanowi o istocie silników VTEC (o tym niżej). Obracające się krzywki na wale korbowym cyklicznie naciskają na dźwignie zaworowe które dalej otwierają zawory w cylindrach.



Zdejmowanie uchwytu wałka rozrządu w Honda Civic

Jeżeli uchwyt nie chce odczepić się to należy potraktować go młotkiem!



Uszczelniacze wałka rozrządu w Honda Civic

Trudność ze zdjęciem uchwytu wynikała dodatkowego zasylikonowania uszczelniaczy wałka rozrządu.



Zdejmowanie wałka rozrządu w Honda Civic

Wszystkie uchwyty są odkręcone więc można zdjąć wałki rozrządu. Krzywki i całe wałki są ładne, w bardzo dobrym stanie.



Krzywki wałka rozrządu w Honda Civic

Dźwignie zaworowe na które naciskają krzywki wałków rozrządu i które dalej "wyciskają" zawory z głowicy do cylindra. Środkowa dźwignia związana jest z VTEC. Przy niskich obrotach działają tylko dwie skrajne dźwignie, i działają niezależnie od siebie. Przy wyższych obrotach poprzez trzpień skrajne dźwignie łączone są ze środkową i pracują tak jak ona. Dźwignia VTEC (jak i krzywka na wałku rozrządu) jest większa, otwiera zawory na dłużej, wyżej się wznoszą, do cylindrów dopływa większa ilość powietrza i paliwa (sterowane komputerowo) co zwiększa osiągi silnika.



Wałki rozrządu na stole podczas remontu Honda Civic

Cała sztuka polega na tym aby po złożeniu silnika na stole pozostało jak najmniej części.



Odkręcony kolektor wydechowy w Honda Civic

Odczepienie wcześniej odkręconego kolektora wydechowego.



Przysmolona uszczelka kolektora wydechowego w Honda Civic

Przysmolenie na uszczelce pasuje do tego na osłonie.



Zaolejony wylot z głowicy w Honda Civic

Zaolejony wylot z felernego cylindra.



Zdejmowanie listwy wtryskowej w Honda Civic

Jeszcze listwa z wtryskami.



Otwory na wtryski w Honda Civic

Otwory na wtryski.



PGM-FI w Honda Civic

PGM-FI czyli elektroniczne sterowanie czasem wtrysku (moment startu i końca) oraz zapłonu w zależności od warunków pracy silnika określanych przede wszystkim na podstawie położenia wału korbowego i ciśnienia atmosferycznego.



Odkręcanie głowicy silnika w Honda Civic

Tak odkręca się głowicę silnika.



Podniesiona głowica silnika w Honda Civic

Wszystkie śruby odkręcone, płyn chłodniczy wycieka spod głowicy, można ją zdejmować.



Blok silnia po zdjęciu głowicy w Honda Civic

Ze zdejmowaniem głowicy było trochę zachodu gdyż zamontowana jest ona na szpilkach więc trzeba ją dość wysoko i bez przechyłów podnosić aby nie blokowała się. Szpilki nie są oryginalne, to modyfikacja. Z fabryki wyjeżdżają silniki z głowicą przykręconą typowymi śrubami.



Uszkodzone zawory i głowica silnika w Honda Civic

Dobrze to nie wygląda.



Zniszczone zawory i głowica silnika w Honda Civic

Nie ma dwóch zaworów wylotowych, wszystko jest zniszczone, nic nie da się z tym zrobić, głowica musi zostać wymieniona. Pomiędzy zaworami jest otwór na świecę zapłonową i teraz oczywiste jest dlaczego wyglądała ona jakby została przecięta.



Uszkodzony tłok w cylindrze silnika w Honda Civic

W cylindrze również jest "ciekawie". Tłok jest kompletnie zniszczony, zupełnie przebity! przez oderwane zawory które wpadły do komory korbowej.



Uszczelka pod głowicą silnika w Honda Civic

Uszczelka spod głowicy.



Blok silnika bez uszczelki w Honda Civic

Między cylindrami a blokiem silnika krąży płyn chłodniczy.



Szpilki do mocowania głowicy silnika w Honda Civic

Takie artystyczne ujęcie.



Zarysowania cylindra w Honda Civic

Oderwane zawory poobijały gładź cylindra więc konieczne będzie jego honowanie. Przy okazji też przeszlifowane będą pozostałe cylindry.

Blok silnika był wcześniej wymieniany więc jest w dobrym stanie, cylindry nie są zużyte, nie mają wyczuwalnych rantów. W każdym silniku ruch tłoka w zupełnie eksploatacyjny sposób zużywa powierzchnię cylindrów i przez to powoduje zwiększenie jego średnicy. W wielu silnikach można wymienić same tuleje cylindrów, tutaj nie ma takiej możliwości gdyż cylindry są na stałe połączone z blokiem silnika (jeden odlew).



Honowany cylinder w Honda Civic

Na cylindrach cały czas widać ryski powstałe w wyniku honowania. Taki stan jest pożądany a to ich zanik w wyniku wygładzenia jest oznaką zużycia, czasami usterki tłoka czy pierścieni. Ryski te zapewniają lepsze smarowanie, lepszą pracę tłoka w cylindrze. Zarazem pierścienie na tłokach nie są w stanie zebrać z nich oleju więc zawsze jego niewielka ilość musi ulec spaleniu i w konsekwencji troszkę ubyć go z miski olejowej.



Głowica silnika od strony krzywek w Honda Civic

Wracając do głowicy. Pod dźwigniami znajdują się zawory ze sprężynami i to właśnie sprężyny podejrzewane są o spowodowanie tej usterki.



Podwójna sprężyna zaworowa w Honda Civic

Zawory dolotowe posiadają dwie sprężyny, jedna w drugiej.



Pojedyncza sprężyna zaworowa w Honda Civic

Zawory wylotowe tylko jedną. Prawdopodobnie nieprawidłowa praca tej sprężyny spowodowała usterkę silnika. Podczas jazdy na bardzo wysokich obrotach nie zdążyła ona "schować" zaworu i powracający tłok w niego uderzył.

Należy pamiętać o tym, że te sprężyny mają już 24 lata, cała głowica jest z pierwszego montażu, powinna mieć około 260 tys. km przebiegu oraz w silniku przesunięta jest odcinka paliwa i przy tej odcince nastąpiła awaria.

W nowszych generacjach silnika zawory wylotowe mają już po dwie sprężyny. Uszkodzona głowica zostanie wymieniona na taką z podwójnymi sprężynami.



Miska olejowa i wydech od spodu w Honda Civic

Wydech pod silnikiem przeszkadza w wyjęciu tłoków. Kolektor nie przejdzie dołem, górą też nie da się tego wyciągnąć. Zgodnie z zamysłem autorów powinno się odkręcić kolektor od rury ale ryzyko urwania zapieczonych śrub było za duże.



Rozkręcanie wydechu od kolektora wydechowego w Honda Civic

Odkręcane zostały jedynie odstające sondy lambda.



Blok silnika po zdjęciu głowicy w Honda Civic

Bez sond można już było obniżyć wydech i w dużym stopniu nim manewrować.



Przykręcona miska olejowa w Honda Civic

Miska olejowa przed odkręceniem.



Spuszczanie oleju silnikowego w Honda Civic

Tak spływa olej :)



Opiłki na korku olejowym w Honda Civic

Metalowe opiłki na korku spustowym w niewielkich ilościach, jak najbardziej eksploatacyjnych.



Miska olejowa z przegrodą w Honda Civic

Miska olejowa z samodzielnie dospawanymi przegrodami które zapobiegają odpływowi oleju i zassaniu powietrza podczas szybkiej jazdy w zakrętach na torze.



Smok olejowy w Honda Civic

Smok olejowy, nad nim osłona komory korbowej.



Osłona pod komora korbową w Honda Civic

Na osłonie leżały urwane zawory.



Filtr oleju w Honda Civic

Na marginesie, filtr oleju schowany jest z tyłu silnika ale łatwy jest do niego dostęp od spodu auta.



Uszkodzony tłok w Honda Civic

Kompletnie uszkodzony tłok, z wielką dziurą wyrytą przez zerwane zawory latające luzem w cylindrze.



Pęknięty tłok w Honda Civic

Pęknięcie przez całą wysokość tłoka.



Pęknięcie tłoka w Honda Civic

Od środka wyglądają jeszcze gorzej.



Wykrzywiony tłok w Honda Civic

Korbowód lekko przekrzywił się.



Tłoki silnika z Honda Civic

Tłoki z korbowodami już na zewnątrz, przy takim ujęciu wszystko wygląda w porządku :)



Zapieczony pierścień na tłoku w Honda Civic

Przy okazji okazało się, że jeden tłok miał zapieczony pierścień. Był on wciśnięty w rowek na tłoku choć powinien wyraźnie wystawać poza obrys tłoka. Taki pierścień źle rozprowadza olej i przepuszcza go.



Wał korbowy od spodu w Honda Civic

Wał korbowy po wyjęciu tłoków.



Wał korbowy widoczny przez tłoki w Honda Civic

Widok od góry. Wał jest w porządku, czopy są w dobrym stanie.



Uszkodzona panewka w Honda Civic

Na korbowodzie z uszkodzonym tłokiem panewka była też była uszkodzona, miała chropowatą powierzchnią.



Sprawna panewka w Honda Civic

Pozostałe w porządku, śliskie i błyszczące.



Blok silnika bez głowicy w Honda Civic

Ta sama komora silnika co na jednym z pierwszych zdjęć ;)



Wiktor z uszkodzonym tłokiem z Honda Civic

Na koniec jeszcze pamiątkowe zdjęcie.

* * *

Podsumowując, do wymiany jest cała głowica z zaworami, tłok z korbowodem, cylinder do honowania, po drodze wymienić trzeba wszystkie uszczelki. Co i jak będzie opisane dokładnie w kolejnej części tego remontowego cyklu.

Sprawdził się czarny scenariusz choć teoretycznie mogło być jeszcze gorzej bo przecież wał korbowy jest cały, gładź cylindrów mogła być mocno zarysowana ;] Ale były nadzieje na mniejsze uszkodzenia bo czasami zdarza się, że urwany zawór lekko wbije się w tłok czy głowice. W sumie mogły w ogóle nie urywać się tylko wykrzywić po uderzeniu przez tłok. Nic nie wyszło z trzymania kciuków ale przynajmniej relacja jest ciekawa :)

W ostatniej części będzie też o zmianach i modyfikacjach jakie zostały wykonane w tym aucie pod kątem jazdy po torze. Już teraz trochę na ten temat było napisane i trochę było widać.

Komentarze (45) skocz na koniec

mowad, 2014-05-06, 20:49
Niezla masakra, mi sie kiedys tez spotkaly zawory z tlokiem bo zamiast 4 biegu wszedl mi 2 ;) Ale wtedy zawory sie tylko wygiely na jednym cylindrze i zerwal sie klin na walku rozrzadu, nie wiem, moze celowo fabryka tak to wymyslila zbey wlasnie nie zrobic takiej rzezni. No i to bylo w VW ;)

Skoro cylindry ida do honowania, to silnik tak czy inaczej bedzie na stole wiec warto by bylo jeszcze pomierzyc ten wal czy on w jakims stopniu sie nie wygial w zadna strone.
mowad, 2014-05-07, 00:38
Nieslychane. Ani jednego komentarza wiecej. Tylko ja jestem na tyle poryty ze ogladam zdjecia rozbebeszonych sinikow?????????????????????
, 2014-05-07, 00:42
Oglądać oglądają tylko komentować nie chcą :)
balbulus, 2014-05-07, 08:55
Bardzo ciekawy, popularnonaukowy materiał - tak, poważnie piszę.

Kierownikowi gratuluję wszechstronnej smykałki motoryzacyjnej - i jeździć potrafi, i samochód sam naprawi.
Powodzenia w dalszej przygodzie z Hondą!
adrianp., 2014-05-07, 11:27
@ Spalacz

nie *komentujo*, bo najzwyczajniej w świecie zat-ka-o ka-ka-o ;)
Dominik, 2014-05-07, 11:31
Dobre auto wybrałeś:)
V-maniak, 2014-05-07, 19:36
Jakby to się stało silnikowi 2.0 TeeFeSI to komentarzy byłoby znacznie więcej ;)
mowad, 2014-05-07, 20:53
W tfsi to chyba w 1.4 pekaly tloki, najgorsze dla ASO bylo to, ze jeszcze w okresie gwarancyjnym ;)
, 2014-05-07, 21:33
1.4 TSI z podwójnym doładowaniem jako silnik VW a nie 1.4 TFSI jako silnik Audi... różnica taka, że najwięcej ich sprzedawano w Golfach a nie w Audi A3 i najbardziej dostało się za nie VW a nie Audi :]

Generalnie sprzedaż Audi jest o wiele mniejsza, A3 z tym silnikiem sprzedano niewiele i aż tak wielkiego rabanu nie było jak w przypadku Golfów :)

Trzeba też rozróżniać te wszystkie silniki bo ponoć jedne mają być z paskiem, inne z łańcuchem, te z paskiem nieawaryjne, z łańcuchem awaryjne, itd. I pamiętać, że dotyczy to wersji z podwójnym doładowaniem bo mi już się znudziło odpowiadać, że moje 2.0 TFSI to nie jest takie większe awaryjne 1.4 TSI z Golfa :)

2.0 TFSI też się różni między sobą w zależności od rocznika, na początku chyba były na pasku rozrządu, nie miały *audi valvelift*, w katalogu miały 320 Nm a teraz mają 350 Nm, najnowsze to już mają mieć poprawione tłoki i pierścienie i nie przepuszczać tak dużo oleju, itd.. wszystko to podpisane jako 2.0 TFSI.
V-maniak, 2014-05-08, 11:24
Najnowsze 2.0 T(F)SI mają też dołożone 4 wtryski pośrednie (w kanałach dolotowych) po to, by się żaden syf tam nie odkładał.

Oficjalnie by silnik spełniał normę Euro 6.
Nagary, spalanie oleju?
Jakie osady, jakie przepalanie... źle pan eksploatuje samochód, ot co! :P
qwerty, 2014-05-08, 21:05
pamiętać, że dotyczy to wersji z podwójnym doładowaniem - nie bardzo. Tłoki pękały też w turbo-1.4 TSI (122-125 KM). Rzadziej, bo rzadziej, ale jednak.


Najnowsze 2.0 T(F)SI mają też dołożone 4 wtryski pośrednie (w kanałach dolotowych) po to, by się żaden syf tam nie odkładał. - to samo jest w 1.8 TSI. Nie chodzi wyłącznie o nagar. Wtrysk pośredni pozwala na lepsze przemieszanie paliwa z powietrzem, pozwala też na podrzucenie dodatkowej porcji paliwa = elastyczność i moc, ale też wir w baku. Podobny patent ma też Toyota i Subaru (D4-S).
qwerty, 2014-05-08, 21:08
Wersji silników 2.0 TFSI / 2.0 TSI było od groma. Początkowo literka F w nazwie przekładała się nawet na łańcuch, który był w Audi / Seacie -> Cupra / Skodzie -> RS, ale nie było go w VW. Temat na mega publikację w której tylko numer VIN i fabryczny dekoder jest w stanie uchronić od popełnienia błędu;)
mam tsi, 2014-05-08, 23:36
W moim TSI 122km po 50 tys km zaczął rzęzić przy zapalaniu łańcuch rozrządu. VW wypiął sie na mnie bo było to już po gwarancji. Przejeździłem tak kolejne 50 tys. km i poza kilkoma sekundami metalicznego odgłosu przy zapalaniu zimnego silnika nie miałem żadnych problemów. Po wymianie całego rozrządu na nowy metaliczny dźwięk ustał. Była to jedyna awaria w 8-mio letniej historii mojego Golfa, więc nie jest tak źle.
Jezeli ktoś chce to mogę wysłać fotki jak wygląda łańcuch rozrządu po 50 tys km rzęzienia. Krótko mówiąc - wygląda zadziwiająco dobrze.
qwerty, 2014-05-09, 06:07
Teraz przeszli na pasek. Że niby bardziej trwały. śmiech na sali. Kiedyś łańcuch rozrządu robił po pół miliona kilometrów, teraz wytrzymuje 1/10 tego.
radosuaf, 2014-05-09, 11:55
Łańcuch zaczyna stukać. Pasek po prostu pęka. Chyba wiadomo, co lepsze :).
Mowad, 2014-05-09, 23:00
I w ten sposob z materialu o dziurze w tloku hondy przeszlismy plynnie do awaryjnosci jednostek vw/audi :)
Ostatnio na forum Scirocco jeden z forumowiczow wrzucil nowego psikusa jaki mu zrobil silnik 1.4 w Scirocco mk3 - zdemolowane swiece irydowe. Mam podobne i w vw sciocco mk2 z 86r i hondzie civic turbo z 95r i szczerze mowiac nie wykazuja totalnie zadnych oznak zuzycia, a w mk3 nadaja sie tylko na smietnik.
Jak ktos chce zobaczyc fotki to sa w temacie: http://scirocco.pl/phpBB3/viewtopic.php?f=24&t=67582
qwerty, 2014-05-10, 08:38
Radosuaf - nie bardzo. Łańcuch potrafi też przeskoczyć. Szczególnie w kilku silnikach, w których były tez jaja z napinaczem.
K.O.C., 2014-05-10, 13:23
@Mowad - niesamowite prawda? jak niewiele nam trzeba aby porzucić pierwotny temat na rzecz jedynego *właściwego*, miłościwie nam panującego... Emejzing...
Obecnie różnice pomiędzy użytkowaniem auta z rozrządem na pasku i łańcuchu ulegają rozmyciu... Producenci świadomie stosują łańcuchy które się rozciągają, napinacze które się nie sprawdzają, itp. Do tego rozrząd coraz częściej jest od strony przegrody czołowej a więc wymiany wymagają wyjęcia silnika. Paski też nie są bez wad...
Krew mnie zalewa jak mi handlarz wmawia *Panie bezobsługowe, przecież jest łańcuch...*.
Obecnie bezobsługowość i bezawaryjność napędu łańcuchem to coraz częściej jedynie mit. A że klienci kupują według stereotypów to producenci to wykorzystują...
Wracając do kierownika hondy - szacun za wiedzę i umiejętności obsługi własnego auta. Szkoda, że producenci takich magików starają się eliminować poprzez elektronikę (vide konieczność podpięcia pod komputer z odpowiednim oprogramowaniem aby auto zaakceptowało nową część, np. pompa paliwa, itp.).
radosuaf, 2014-05-12, 11:09
@qwerty:
Ciekawe - a jakieś przykłady? Będę wiedział, czego się ewentualnie wystrzegać...
Stratosfear, 2014-05-12, 11:12
Artykuł bardzo dobry. Jak dla początkującego fascynata silników spalinowych tym bardziej :-) Wreszcie mogę na spokojnie pooglądać wiele elementów napędowych auta. Co prawda byłem przy remoncie uszczelki głowicy w swojej Astrze F ale to było dawno. I mam teraz prośbę: czy mógłby ktoś polecić książkę o silnikach samochodowych (jak najnowszą) w formie encyklipedii? Żeby były narysowane przekroje silników itp. Bardzo by się przydało.
K.O.C., 2014-05-12, 14:42
@radosuaf:
ja rozważałem zakup raptem kilku modeli (Octavia, Superb, A4/6) więc wiedza nie jest kompletna.
Nie mówię o pojedynczych problemach. Mówię o często pojawiających się usterkach. To po trochu jest efekt tego, że VW sprzedaje mnóstwo aut (więc i baza do problemów na forach większa) ale częściowo jest to wynik tego, że kilka tematów konkretnie grupa VW wtopiła...

Audi - 3,0 TDI
Skoda - 1,8 TFSI - szczególnie jedna z serii gdzie o połowę zmniejszono ciśnienie oleju a napinacz łańcucha jest hydrauliczny. Temat do dokładniejszego sprawdzenia po kodzie silnika i wersji napinacza (o ile się nie mylę, to 1.8 tfsi montowane w Octavii 2 ma już piątą wersję napinacza... i zmieniali je w silnikach o wielu kodach).
, 2014-05-12, 19:07
@Stratosfear, ja nie znam żadnej książki ale zapytam się Wiktora...
w internetach jest dużo różnych materiałów, animacji na jutube, itd...
http://animagraffs.com/how-a-car-engine-works/
qwerty, 2014-05-12, 19:13
Do tego, co podał K.O.C. dochodzą wtopy z rozrządami w 1.2 TSI, 1.4 TSI, 2.5 V6 TDI. We wszystkich ratowano sytuację. Felerne są silniki z początku serii. Akcje serwisowe i poprawki zrobiły swoje.

BMW / Mini popłynęło na 1.6 benzynowym i dwulitrowym dieslu.
radosuaf, 2014-05-13, 09:17
@K.O.C.
VAG mnie jakby kompletnie nie interesuje, więc luz :).

@qwerty:
Czytałem o rozciągających się łańcuchach w silnikach BMW/PSA, ale jak pisałem wyżej, wolę rozciągający się łańcuch, niż pękający pasek - dopóki nie przeskakuje, a tylko dzwoni, to nie jest chyba źle...
Swoją drogą, trochę BMW tych silników na łańcuchu zrobiło - jeśli wtopa jest tylko przy 1.6, to nie jest to zła statystyka chyba.
Stratosfear, 2014-05-13, 12:42
@Spalacz Jakbys miał jakąś opcję to skorzystam. Nie zawsze jest dostęp do neta albo podróż. Strona z animacjami świetna :-)
qwerty, 2014-05-13, 16:35
@radosuaf - właśnie nie ma różowo. BMW / PSA zmieniło napinacz, żeby nie przeskakiwał. A co się stało z wadliwymi? Są dostępne w handlu ;) Dobry i zły różni się z zewnątrz numerem i rozmiarem śruby.

Największa wtopa jest przy 2.0 D. Łańcuch po stronie sprzęgła, więc wymiana mega trudna. Ściera się dolna zębatka na wale, która jest wymienna - razem z wałem. Później to poprawili.

A tak psuje się Audi - http://www.myturbodiesel.com/attachments/failed-jpg.2746/ :D
radosuaf, 2014-05-14, 09:12
@qwerty:
To zdjęcie zrobiło mi dzień.
feecle, 2014-05-27, 20:18
Wszystko fajnie, zdjęcia ładne, ale awaria spowodowana jest ubogą mieszanką na tym cylindrze. Wysoka temperatura sprawiła, że zawory się poddały. Denko tłoka jest wypalone. Fragmenty zaworów tylko dokończyły dzieło zniszczenia.
, 2014-05-27, 20:38
@feecle, chodzi o te jakby przepalenia widoczne od środka tłoka?
feecle, 2014-05-27, 22:45
Nie jakby przepalenia, tylko zwyczajnie stopiony materiał. Urwany zawór nie robi takich zniszczeń w komorze spalania. Przy spotkaniu z tłokiem zostawia na nim niewielki ślad i ulega wygięciu. W ekstremalnych przypadkach urwaniu, ale na pewno nie zrobi dziury na wylot w tłoku.
qwerty, 2014-05-27, 23:06
@feecle - oj mylisz się i to strasznie. W niektórych silnikach nie dzieje się nic. Przekręciłem w Ibizie 1.5 - odbił się lekko, pogięło zawory, wymieniłem, skręciłem i banglało.

W innych robi się sieczka. Wszystko zależy od kształtu komory spalania i tego, ile zaworu się urwie.

http://prestige-german-engines.co.uk/wp-content/uploads/2012/08/Piston_burned_out_w600-61.jpg - tak wygląda cylinder po wpadnięciu do niego klapki wirowej.
feecle, 2014-05-28, 00:18
@qwerty zawór podobnie jak fragment klapy wirowej z obrazka nie przebije denka tłoka na wylot. Zrobi to wysoka temperatura.
qwerty, 2014-05-28, 09:37
@feecle przecież tam jest wszystko mechanicznie rozwalone.

http://i876.photobucket.com/albums/ab323/L_C99/Snowmobile/snowmobilepiston.jpg - tak wygląda wypalony tłok. Jak nie widzisz różnicy, to sorry.
feecle, 2014-05-28, 18:21
Wybacz kolego @qwerty ale obrazki tłoka porysowanego fragmentem klapy wirowej i tłoka z odśnieżarki to kiepskie argumenty. Bezpośrednią przyczyną awarii w artykule wyżej była zbyt wysoka temperatura. Fragmenty urwanych zaworów sprawiły, że uszkodzenia są większe.
Jeszcze raz powtarzam: zawór nie jest w stanie zrobić takiego otworu w tłoku. Różnica w masie. Zawór zawsze przegrywa.
qwerty, 2014-05-28, 20:20
Bezpośrednią przyczyną awarii w artykule wyżej była zbyt wysoka temperatura. - LOL. Ale możesz sobie w to wierzyć ;)
feecle, 2014-05-28, 21:16
W porządku. Taka jest moja opinia. Jeśli nie masz zamiaru przedstawić żadnych argumentów to zakończmy tę dyskusję.
qwerty, 2014-05-29, 00:20
Przedstawiłem dość argumentów - elementy uległy mechanicznemu uszkodzeniu. Kolejność - wypalenie tłoka, urwanie obu (!) zaworów to grube S-F.
feecle, 2014-05-29, 12:53
@qwerty przecież na zdjęciu widać wyraźnie dwa urwane grzybki zaworów. Dlaczego wszystko co jest normalne, dla ciebie to grube SF? :)
gf, 2014-06-01, 12:14
Chyba znajdę gdzieś ten kawałek oderwanego tłoka żeby pokazać, że go nie stopiło ;)
Honda, 2014-11-20, 23:36
Silniki Hondy są bezkolizyjne... no chyba że ktoś coś ostro planował zmieniał tłoki czy ostre wałki zakładał.Potwierdzeniem tego są nacięcia na tłokach pod zawory.Usterka powstała na zaworach wydechowych, przegrzanych od zlej mieszanki
olek, 2015-03-30, 18:25
O kurka. ładna rzeź, ja zmieniłem tydzien v6 w aucie, ale mi zaczeła stukac i tłuc się, musiałem niestety wrócić autem do domu, mus większy niż zniszczenia możliwe, na wieździe przytrzymało mi silnik:( po śietach rozbieram nie zdziwię się jak będzie podobnie, ja boje się jeszcze drugiej sprawy, do mojego silnika prawie nie ma gdzie kupić głupiej uszczelki pod głowicę. o zaworach nie chce mówić, mam nadzieje że to głowica którą mam dobrą w starym silniku:P podejrzewałem panewkę ale może mi rozrząd przeskoczył bo auto odpalać nie chciało przy pierwszym stuku. teraz się modlę żeby nie urwało mi zaworu, głowicę przerzyje ale wyciągać silnik który jest wpasowany co do centymetra w bude,,, KATORGA!!
Zenek, 2015-03-31, 21:12
Olek co to za fura z kosmosu ze takie problemy ze znalezieniem części?
super cars serwis, 2016-04-05, 10:49
Panie masz pan sworznie wyjebane nawet pan tego nie wiesz
FiFi, 2017-02-25, 16:59
O*Kurde, myślałem że takie rzeczy to są możliwe tylko przy zerwaniu paska rozrządu. Najwyraźniej czegoś nie wiem o działaniu silników.
Loloss, 2017-06-04, 15:54
FiFi - ja dopiero niedawno natknąłem się na ten artykuł, szukając właśnie czegoś na temat skutków zerwania paska rozrządu ;)
A przy okazji zmiany owego paska - z racji przebiegu, nie awarii - co ile tys. km wymieniacie pompę *wody*? Zdania są tu podzielone, a jakość pomp czołowych producentów (nie będę podawał nazwy) podobno spadła na psy (z racji przeniesienia produkcji do Korei) i teraz rodzi się pytanie, czy warto wymieniać oryginalną *na zapas*?
Przepraszam za taki OT.
Artykuł super - nie mogłem sobie odmówić przyjemności (wielokrotnego) przeglądania. I... zawsze się człowiek czegoś nauczy ;)

Napisz komentarz

Autor *

Strona

Komentarz *