Na torze (140) | Na drodze (96) | W garażu (89) | Wydarzenia (65) | Poza autem (34) | Testy aut (20) | Karting (16) | Testy (12) |

O świecach zapłonowych do 2.0 TFSI słów kilka...

Zużyte świece zapłonowe VW AG Bosch 06H905611 do Audi A4 2.0 TFSI

Oddaję głos publiczności w oczekiwaniu na kilka słów fachowego komentarza na temat stanu wymienionych świec zapłonowych.

Świec zapłonowe do mojego auta (i pewnie całej grupy VAG) robi Bosch (nr 06H905611) albo NGK (nr 06H905601A). Wykręcone świece były zrobione przez Bosch a świeżo wkręcone są już NGK (taki numer widzę na rachunku). Na świecy poza napisem producenta jest też napis: VW AG. Wg książki serwisowej świece w moim aucie wymienia się co 60 tys. km a ja swoje wymieniłem po ponad 55 tys. km. Nowa świeca w ASO kosztuje dzisiaj od 60 do 90 zł, zależy od udzielonego rabatu.

Czy faktycznie te same świece są montowane we wszystkich autach VAG? Jeżeli tak to czy taka sama cena jest w każdym ASO? Kto ma np. Skodę i ile płaci za świece?

I dlaczego na świecy nie ma logo Audi? skandal! :]

Świeca zapłonowa VW AG Bosch 06H905611 R1 CG



Tak jak wspomniałem, świece mają 55 tys. km przebiegu i na moje oko pierwsze trzy wyglądają na normalnie zużyte. Fabryczny odstęp między elektrodami ma wynosić 0,7 mm a moje świece mają ze 1,0 mm (niestety nie mam szczelinomierza). Pozostaje więc ta ostatnia, okopcona świeca.

Zużyte świece zapłonowe VW AG Bosch 06H905611 R1 CG



I owe okopcenie jest zastanawiające. Jak powszechnie wiadomo 2.0 TFSI przepala olej więc teoretycznie można to uznać za przyczynę ale dlaczego pozostałe świece nie są tak przypieczone? Szczerze mówiąc to sądziłem, że wszystkie będą właśnie tak wyglądały bo przez te 55 tys. km dolałem do silnika... 15-17 litrów oleju! A okazuje się, że nijak tego nie widać po trzech świecach (pomijam to okopcenie na obwodzie). Zarazem jest to fałszywy trop co do stwierdzenia ubytku oleju w 2.0 TFSI bo rzut oka na świece za wiele nie powie o przepalanym oleju.

Moje domniemanie więc jest takie, że może ubywa mi oleju przede wszystkim przez jeden cylinder. Może jest delikatnie zapieczony pierścień? delikatnie, bo jakby był zupełnie nieruchomy to powinno ubywać jednak o wiele więcej oleju, też podczas jazdy w trasie i z czasem wzrastać (rysy na cylindrach) a nic takiego nie dzieje się.

Druga opcja, najprostsza do weryfikacji ale już nie teraz, to powiązanie osmolonej świecy z usterką cewki zapłonowej jaka przytrafiła mi się 25 tys. km temu. Niestety nie wiem na którym cylindrze pracowała owa świeca więc nie wiem czy w ogóle to dobry trop. Ale jeżeli tak to czy przysmolenie świecy popsuło cewkę czy też cewka popsuła świecę? Czy kilkukilometrowa jazda na niepalącym cylindrze mogła tak przysmolić świecę? w sensie takim, że paliwo i powietrze cały czas było dodawane do cylindra ale nie było iskry aby to spalić? Czy auto jest na tyle "mądre", że jak widzi, że nie ma zapłonu to nie wtryskuje paliwa do cylindra?

Niestety nie wiem jak wyglądały jeszcze poprzednie świece więc nie wiem czy owe przysmolenie pojawiło się w ciągu ostatnich 55 tys. km na tej konkretnej świecy czy też występowało już wcześniej.

Okopcona świeca zapłonowa VW AG Bosch 06H905611 R1 CG



Tyle pytań, tak mało odpowiedzi? :] Zatem oddaje głos publiczności, może ktoś coś wie na ten temat i jak ocenia te świece? Czy te książkowe 60 tys. km to dobry interwał? czy świece "mówią" aby wymieniać je wcześniej?

Komentarze (61) skocz na koniec

chudy, 2015-04-29, 21:32
Od którego cylindra ten silnik odpala? :)
, 2015-04-29, 21:41
Nie mam pojęcia ;)
Można zgadywać, 25 proc. szans na sukces :)
To może mieć związek skoro bezpośredni wtrysk?
chudy, 2015-04-29, 21:55
Pojęcie nie mam, ale to pierwsze co przyszło mi do głowy ;)
pieklonakolach, 2015-04-29, 22:41
Niby takie okopcenie jest od zbyt bogatej mieszanki, ale 25kkm to spory przebieg i moim zdaniem powinno się wyrównać. Swoją drogą to czy przy wymianie serwisant nie zwrócił uwagi na to jak wygląda ta świeca w stosunku do pozostałych?? Przecież to widoczny sygnał, że coś jest nie tak.
Nie jestem pewny czy trop z odpalaniem jest właściwy, na logikę motor powinien odpalić od cylindra który aktualnie będzie we właściwym suwie cyklu, może ktoś będzie w tanie to potwierdzić ewentualnie sprostować.
Mazak, 2015-04-29, 22:52
Jak dla mnie ta czarna świeca to przy takiej w sumie dość dynamicznej jeździe to objaw, że ten jeden cylinder pracuje trochę jak w dwusuwie - przepala olej z powodu nieszczelności na pierścieniach, być może z powodu nagaru który się zapiekł i takie oto są efekty. Bo jednak te 17 litrów to sporo... Mierzyłeś ciśnienia sprężania w silniku? To w sumie za wiele nie powie o samym pierścieniu olejowym, ale może pokaże inne ciekawostki jeśli z pozostałymi też coś się na tym jednym cylindrze dzieje...
, 2015-04-29, 22:59
Serwisant czy przyjmujący zlecenie nic nie mówił na ten temat. Z resztą nie było mnie przy wymianie. Świece chciałem do zwrotu i dopiero w domu je obejrzałem. Będę za jakiś czas ponownie w serwisie to się zapytam.

@Mazak, nie mierzyłem ciśnienia sprężania ani nic innego podobnego. Leję paliwo (i olej ;) i jeżdżę. Zwykle nawet nie widzę co przy aucie mi robią, teraz pierwszy raz wziąłem świece po wymianie.
Mazak, 2015-04-29, 23:21
Rozumiem, aczkolwiek warto będzie to przy okazji zrobić, ten pomiar ciśnienia sprężania; może to pozwoli dalej drążyć temat, bo faktycznie przy normalnej eksploatacji gdzie nikt nie zagląda do świec wszystko powinno wyglądać tak jak na tych trzech jasnych, 60 tys km przy jeździe na benzynie jest dystansem zupełnie rozsądnym. Także myślę że warto w dowolnym warsztacie zapytać o taką usługę, powinna zająć góra 30 minut a i prawdopodobnie człowiek wykonujący tę operację pozwoli popatrzeć :)
Łysy1303, 2015-04-29, 23:24
A może cewka która byłą walnieta, zanim całkowicie odmówiła współpracy przez jakiś czas powodowała nieprawidłowa iskre i tym samym nieprawidłowe spalanie? Z drugiej zaś strony przez 25k km powinno sie wyrównać... Wykręć świece za 1000km i zobacz jak wyglądają.
Dupa, 2015-04-30, 08:35
Pytanie od którego cylindra odpala silnik to jakies nieporozumienie, bo odpala od kazdego- zanim silnik zaskoczy od krecenia rozrusznika, zdazy upłynac juz ileś cykli pracy. Jesli rozrusznik kreci silnikiem dajmy na to 300 x / minute, oznacza, ze w ciagu sekundy silnik obróci sie juz 5 razy, i kazdy cylinder został juz napełnikony sprezony i w kazdym przeskoczyła iskra.

Może świeca jest czarna, bo zwyczajnie zaczeła tracić sprawność na skutek zużycia i przestała efektywnie działac, pogarszając zapłon w tym cylindrze?
Dominik, 2015-04-30, 13:37
Swoja droga taka kasa za 1 elektrodowe....
, 2015-04-30, 16:01
W iparts.pl widzę świecę NGK za 50 zł, w motointegrator.pl za 62 zł, w ASO trochę drożej za napis VW AG ale powiedziałby, że ujdzie bo różnica na tyle niewielka (z tych 90 zł dadzą rabat), że jak ktoś ma wymieniać te świece raz na 60 tys. km to cena nie będzie odstraszająca. Oczywiście w intercars też dają rabaty ale zwykle warsztatom, klientom tak średnio :)
tg, 2015-04-30, 19:47
@Spalacz@ Mama takie pytanie raczej nie związane z tą świecą. Jakie lejesz paliwo 95? czy 98? Jeśli 95 to czemu nie 98 i odwrotnie.
, 2015-04-30, 19:59
Leję zwykle 95 choć jeżeli przed wjazdem na tor mam pusty bak do zaleję 98 w ramach *będzie więcej mocy* czy jakoś tak to było. Na naklejce mam napisane aby lać minimum 95 i tyle leję. Taniej za 95 a nie czuję różnicy i silnik też dostosowany do 95, nie mam żadnych modyfikacji i programów.
tg, 2015-04-30, 20:08
@Spalacz@ U mnie w silniku TSI, też jest minimum 95 ale w instrukcji jest napisane, że paliwa z większa liczbą oktanową maja mniej związku siarki, a to jest lepsze dla silnika, i dlatego leje 98.
, 2015-04-30, 22:05
Trzeba by sprawdzać przy każdym tankowaniu ile jest siarki w danej partii paliwa (na każdej stacji jest karta z parametrami paliwa). *Ustawowo* nie może być więcej siarki niż 10 mg/kg w jakimkolwiek paliwie, czy to 95 czy 98. Patrzę na stronę Orlenu i tam przy każdym paliwie jest napisane, że nie będzie zawierać siarki więcej niż 10 mg/kg, nawet przy *bezsiarkowej Verva 98*.

zobacz tutaj: http://www.orlen.pl/PL/DlaBiznesu/Paliwa/Benzyny/Strony/VervaPaliwoPremium.aspx

I teraz należałoby sprawdzać czy dana partia ma tej siarki 8 czy 4 czy 10 czy 0 a teoretycznie *bezsiarkowa* może mieć max. 10 siarki :)

Przy Vervie 98 podali, że zawiera ona jakieś składniki czyszczące itd.. i dzięki temu ma być lepsza dla silnika niż 95 ale jak tam to będzie w rzeczywistości to nie wiem bo pewnie tych dodatków są mikroskopijne ilości.
stonka, 2015-04-30, 23:55
NGK to świece wątpliwej jakości. Już kilka razy czytałem, że ludziom po ich założeniu zapłon zaczął wypadać.
V-maniak, 2015-05-01, 17:41
Części dostarczane dla producentów samochodów i ich serwisów to przecież super-selekty a wybite logo wzmacnia ich odporność więc się nie psują ;)

@tg:
Od kilku lat dla wszystkich paliw obowiązuje restrykcyjna norma odnośnie zawartości siarki, więc obecnie to bujda na resorach, że 95-tka jest bardziej zanieczyszczona.
98 można lać, ale tę z półki premium, bo Orlen uczciwie informuje, że zwykła 95 i 98 którą dostarczają innym sprzedawcom pod wzgl. ilości dodatków są takie same, dopiero Verva ma ich więcej.

@Spalacz:
Expertów nie potrzebujesz, na podstawie tego poradnika sam się dowiesz co działo się w komorze spalania Twojego silnika :)

http://www.iskra-kielce.pl/eksploatacja-swiec-,3434.html

http://autokult.pl/14085,ocena-wygladu-swiec-zaplonowych-czesc-1

http://autokult.pl/14075,ocena-wygladu-swiec-zaplonowych-czesc-2
, 2015-05-01, 19:12
@V-maniak, jakby było logo Audi to oczywiste, że by nic się nie stało a tak jest tylko VW AG więc nie dziwota :D

Nic tam konkretnego nie piszą, problemy z rozruchem, obniżenie mocy i inne takie które u mnie nie występują. Dla każdego cylindra jest ustalany oddzielny skład mieszanki, że tylko jedna jest okopcona z racji *za bogatej mieszanki*? Teoretycznie może wtryskiwacz na jednym cylindrze dawać więcej paliwa a na pozostałych za mało, że sonda lambda uśredniając pomiar widzi prawidłowy wynik i nie wywala błędu. Itd.. mogę sobie wymyślać co tylko się da. Tutaj trzeba jakiegoś eksperta mechanika-praktyka który będzie w stanie ogarnąć cały temat, też pod kątem ewentualnej usterki cewki który była bo chyba od tego dobrze by było zacząć.
V-maniak, 2015-05-02, 10:26
Na stronie Iskry radzą by stan świec (prawidłowego doboru) i silnika oceniać po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów od montażu, masz więc idealne do tego warunki by podjechać teraz na pomiar kompresji.
W Bosch Service wezmą za to 100zł brutto :)
Na moje oko te 3 świece są wzorcowo *zużyte*, a ta czwarta mieści się w normie :)
60 tys.km to dobry interwał, można go skrócić do 50tys. ale mniej nie ma sensu jeśli nie masz instalacji LPG.
Zmęczona życiem świeca ma wpływ na żywotność cewki, gdyż trzeba większego prądu do wytworzenia iskry.
V-maniak, 2015-05-02, 10:30
PS.
Po weekendzie zobaczę jakie logo było na moich starych świeczkach, mocno mi się wydaje, że są cztery pierścienie ;)
Koziol, 2015-05-02, 10:31
Spalacz, na świecy która pracuje na 1 cylindrze zawsze pojawia się największe okopcenie lub nagar. Wiec w mojej opinii świece te wyglądają jak najbardziej poprawnie :)
xof, 2015-05-04, 00:40
Nie wiem jak w 2.0, ale w 1.2 i 1.4 TSI na początku wychodziły ze świecami BOSCHA, później zmienili na NGK z przerwą 0,8 mm - mniejsza przerwa (wcześniej 0,9 mm) miała rozwiązać problem z falowaniem obrotów na biegu jałowym. Dziwne, że do 1.2 TSI VAG zaleca już tylko NGK, lub OEM (czyli NGK z logo VW, na pudełku jest napis NGK i model). Interwał 60 tys. jest ok, tu masz zdjęcia świec z 1.2 TSI po 45 tys.
http://skoda-fabia-israel.blogspot.com/search/label/spark-plugs
Świeca irydowa do TSI do koszt ok. 35-40 zł.
Może zbyt bogata mieszanka w jednym cylindrze lub *nieoptymalna* praca wtryskiwacza lub bardzo prawdopodobne nagary na zaworach, na początku do diagnostyki przez kabel i zawory wzrokowo, nagary potrafią się osadzać niesymetrycznie, jak w tym filmie:
https://www.youtube.com/watch?v=Ugh9vPz2Zd8
M.in. dlatego nowe 1.8 i 2.0 TSI mają też wtrysk pośredni.
NoName, 2015-05-04, 08:16
*...Tutaj trzeba jakiegoś eksperta mechanika-praktyka który będzie w stanie ogarnąć cały temat, też pod kątem ewentualnej usterki cewki który była bo chyba od tego dobrze by było zacząć...*
Spalacz, to w Twoich serwisach autoryzowanych nie ma takich mechaników? No popatrz...
, 2015-05-04, 08:58
@xof, czyli wg numeru (i pewnie właściwości) świecie do 2.0 TFSI są inne niż 1.2 czy 1.4 TSI...

tak na marginesie, nie mówię, że nie masz racji, ale tak generalnie mam już awersję na zestawianie 1.4 czy 1.2 TSI z 2.0 TFSI tj. do tej pory wszystkie takie porównania jakie słyszałem okazywały się kompletnymi bzdurami i teraz jak tylko ktoś w rozmowie o moim silniku wspomina o 1.4 TSI to automatycznie słuch mi się wyłącza :) równie dobrze mógłby mówić o silniku Forda czy BMW bo też mają turbo i bezpośredni wtrysk...

nie wiem czy też wprowadzenie pośrednio-bezpośredniego wtrysku w nowych silnikach ma za zadanie eliminować nagar (pewnie masz racje piszą, że między innymi) bo jakby tak Audi chciało walczyć z nagarem to pochyliłoby się nad 4.2 FSI które ponoć po wyjeździe z fabryki już nie trzyma serii z tego powodu :)

wydaje mi się bardzo mało prawdopodobne aby nagar pojawił się tylko przy jednym cylindrze co byłoby widać po świecy a na pozostałych było zupełnie czysto... na nagraniu widzę wszystko zawalone nagarem, w jakim sensie jest ta niesymetryczność?

@NoName, niestety nie dorobiłem się jeszcze żadnego ASO a do tych co jeżdżę to wymieniam tylko olej, tarcze i filtry...
dapo, 2015-05-04, 09:13
Ja nie wymieniłem świec od nowości do 64 tyś km. Być może to zbieg okoliczności ale właśnie przy ok 64 tyś km padła mi cewka. Ponieważ jest to zintegrowany moduł na wszystkie 4 cylindry musiałem zostawić tysiaka w ASO plus 200 za wymianę świec.
V-maniak, 2015-05-04, 13:22
Niestety na moich starych świecach nie ma czterech pierścieni poprawiających trwałość i samopoczucie :)

BTW, czy brak loga Audi na świecach z ASO oznacza, że auto jest mniej oryginalne, heheh?
;)
qwerty, 2015-05-04, 14:31
Osiem wtryskiwaczy zrobili, by poprawić elastyczność / spalanie w określonych zakresach obrotów.
, 2015-05-04, 14:33
W internetach widzę, że niektóre świece mają logo Audi :)
gdybym miał wybierać to w myśl zasady, skoro nie ma różnicy to wolę to z logo mojego auta bo bardziej mi się taka świeca podoba :)
V-maniak, 2015-05-04, 15:53
@qwerty:
Skutkiem ubocznym 8 wtrysków jest podobno poprawienie czystości dolotu :)

@Spalacz:
Jeśli zamontowali Ci wcześniej świece bez loga Audi to w myśl tego co pisałeś kiedyś o oryginalności i szeroko pojętej filozofii serwisowania w ASO, powinieneś złożyć reklamację, że zapłaciłeś kupę kasy by mieć logo Audi, a nie VW czy Boscha...
Byłby jeszcze większy cyrk jakby pod napisem VW przebijał ZATARTY znaczek oooo :D

Wybacz, ze jestem nieco złośliwy, po prostu powyższa sytuacja to dla mnie kolejny dowód, że przywiązanie do loga marki nie ma większego sensu, skoro w samym AUTORYZOWANYM SERWISIE do tego nie przykładają szczególnej uwagi :)

A mówiąc poważniej - wg. poradnika ze strony Iskry powinieneś teraz wykręcić te nowe świece i ocenić ich stan.
, 2015-05-04, 16:36
Uważasz, że oryginalna świeca o właściwym numerze katalogowym potrzebuje konkretne logo auta? Przykład z tą świecą nic konkretnego nie mówi a już szczególnie o przywiązaniu do loga marki. To co napisałem w tekście, tj. *I dlaczego na świecy nie ma logo Audi? skandal! :]* to taki żarcik, chyba widać po uśmieszku...

Ja nie jestem *przywiązany do loga* a do tzw. oryginalnych części w takim sensie, że uznaję, że są one generalnie mówiąc właściwe, takie jakie mają być. Jeżeli ta świeca jest właściwa no to jest i jak widać nie mam problemu z jej zakupem. I teraz taka ciekawostka, jeżeli miałbym dwie identyczne świece do wyboru, jedna z logo VW AG a druga z logo Audi to kupiłbym tą z logo Audi bo mi się wizualnie bardziej spodoba, ot tak po prostu wolę tą z logo Audi bo mam Audi.

Myślę, że rozmijamy się w zrozumieniu co serwisowania skoro moje działania opisujesz jako *filozofia serwisowania w ASO* co w praktyce sprowadza się do robienia przeglądów i wymiany części eksploatacyjnych w takim serwisie. Nie widzę tutaj żadnej konkretnej filozofii a po prostu najzwyklejszy serwis, z wykorzystaniem tzw. oryginalnych części.

Za 60 tys. km wykręcę świecę i sprawdzę.
V-maniak, 2015-05-05, 10:34
No to niech będzie *polityka serwisowa Spalacza* jeśli nie podoba Ci się słowo *filozofia* :)
Ja też nie mam problemów z doborem właściwej świecy - wchodzę na stronę NGK/Bosch/Denso (co kto lubi), a tam mają konfigurator doboru świec, który za rączkę poprowadzi największego laika, jak dotychczas nie mam z nimi problemu :)

Hmmm, nie jesteś przywiązany do loga, a mimo to napisałeś chwilę później, w tym samym akapicie, że jakbyś miał dwie takie same świece, z tymi samymi numerami OE, to wybrałbyś tę z czterema pierścieniami a nie widłami... oj, oj :)

Dobra, nie spierajmy się proszę o to, bo to jest tylko żartobliwa dygresja z mojej strony, a nie argumenty do wytoczenia jakieś wojny :)
Bardzo jestem ciekawy jaką masz kompresję w silniku, albo chociaż wykręć świece po tych kilkudziesięciu-kilkuset kilometrach od montażu by ocenić ich stan, no i by przy okazji ocenić jakość procesu spalania w poszczególnych cylindrach.
V-maniak, 2015-05-05, 10:38
Cyt.
*Za 60 tys. km wykręcę świecę i sprawdzę.*

Iskra radzi:

OCENA STANU TECHNICZNEGO SILNIKA

Na podstawie wyglądu świecy zapłonowej wymontowanej z silnika można wnioskować o warunkach jej pracy. Aby ocena była wiarygodna przed wymontowaniem świecy pojazd powinien przejechać przynajmniej kilkadziesiąt kilometrów w zakresie średnich obciążeń silnika.

Uwaga:
W przypadku dłuższej pracy silnika na biegu jałowym, każda świeca zapłonowa pokrywa się czarnym nalotem, co może prowadzić do błędnej oceny Czarny nalot powstaje również w przypadku eksploatacji w zimnym silniku i/lub przy jeździe na krótkich odcinkach. Dla wiarygodnej oceny stanu świecy, przed jej wymontowaniem pojazd powinien przejechać kilkadziesiąt kilometrów w warunkach drogowych.
, 2015-05-05, 11:18
Co do przywiązania do logo w sprawach mało istotnych to taka sama sytuacja jak wybór breloczka do kluczy, gdybyś taki potrzebował i miał do wyboru bez logo, z logo Audi, z logo Forda auta to który byś wybrał zakładając, że w wykonaniu wszystkie są takie same a jeździsz Audi? no widzisz... nawet pewnie wiele osób by dopłaciło za to aby mieć breloczek z logo własnego auta choć technicznie i w działaniu niczym nie różni się od tego bez logo czy z logo Forda.

W robieniu przeglądów i wymianie części na oryginalne nie ma żadnej polityki i filozofii. Jak już mamy mówić o jakiejś polityce i filozofii to chyba raczej właśnie takiej, że jak ktoś kupuję auto to przy okazji ściąga PDFy, wertuję fora i internety, katalogi, i co tam się da czyli filozofia *wszystko przy aucie zrobię sam bo się znam*. A zwykle te znanie to się sprawdza to umiejętności wymiany wycieraczek czy innych filtrów. Później ściana.
Roman Waliłko, 2015-05-05, 14:00
A mnie ostatnio kosiarka nie chciała zapalać i też wykręciłem świecę- cała mokra była, przetarłem szmatą i pali jak ta lala wiec takim nagarem to bym sie nie przejmował. A 1 maja to tak napierniczalem majzlem i mlotkiem (to apropos tej ściany) w sworzeń wahacza, ze az sasiedzi musieli okna pozamykac- ale w końcu wyszedł
Tolibowski, 2015-05-05, 14:14
Waliłko mechanicus est, et nil mechenica eum alienum esse puto
V-maniak, 2015-05-05, 14:55
Tolibowski poeticus-philosophus rozwala system :P

Tu mnie masz Spalaczu! :P Proponuję tym miłym akcentem zakończyć tę dysputę o znaczkach :)
BTW, ja mam breloczek-smycz Woda-Góry-Las (taki sklep turystyczny), więc tak naprawdę jestem poza tymi dylematami breloczkowo-znaczkowymi ;)

Za to w kwestii tej polityki to jest z nią jak z d..pą - każdy ma swoją. Ty jeździsz do ASO, które Cię nie zawiodło, inni kombinują jak coś można zrobić taniej albo samemu. Mnie, nie-mechanikowi, daje to dużo frajdy, bo lubię majsterkować - o ile czas, miejsce i narzędzia mnie nie ograniczają.
Skill rośnie, a panna zadowolona, że ma zaradnego chłopa :P

Twierdzenie, że to całe wertowanie internetów, katalogów itp. ogranicza się na końcu tylko do wymiany wycieraczek jest bardzo miałkie... A nawet gdyby, to łatwo dzięki takiej wiedzy przyłapać nieuczciwego mechanika na wciskaniu kitu :)
qwerty, 2015-05-05, 14:57
Co nie zmienia faktu, że zmienili sposob zasilania w celu poprawy charakterystyki / parametrow / norm emisji. Koncernów nie interesuje, co stanie się z silnikiem po 150, najdalej tys. km. Co powiedzialy mi osoby, ktore te motory projektuja - uprzedzajac fakty, inny brand.
, 2015-05-05, 15:18
@V-maniak, ja bym sobie z chęcią od czasu do czasu pogrzebał przy aucie tylko zwykle po prostu nie mam jak i gdzie... ostatnio aby odkręcić dwie śrubki spod auta (tajny projekt chłodzenia hamulców ;) to jechałem do wulkanizacji gdzie wszystkie po drodze były pozajmowane więc następne dnia znowu przejechałem się po wulkanizacjach i trafiłem na wolną gdzie podnieśli auto i odkręcili mi te śrubki co zajęło w sumie 2 minuty... no i te 2 minuty to faktycznie 2 minuty o ile się wszystko ma pod ręką...

zapewne optyka by mi się zmieniła gdybym miał jakiś tam swój większy garaż (może kupiłbym sobie podnośnik), sobie w nim grzebał i majsterkował więc siłą rzeczy tym czy tamtym bym się więcej interesował i więcej robił... no i co do jazdy po torze miałbym warunki aby w ogóle rozważać posiadanie auta na tor...
Darkus, 2015-05-05, 22:29
Obraz świecy jest charakterystyczny dla 2,0tfsi które *chleją* olej.
Po pierwsze jeśli jeszcze nie robiłeś to masz do wykonania pierwszy krok by zmniejszyć zużycie oleju tzn. zmodyfikowany separator+uszczelniacz wału korbowego + update sterownika silnika (ok 1000zl w aso). Jeśli to nie zmieni zasadniczo zużycia oleju to krok drugi czyli wymiana tłoków i korbowodów i będzie git. Znam przypadki gdy po kilku tysiącach od wymiany świec na nowe przy zużywających olej motorach dochodziło do ich upalenia i destrukcji motoru....
Git, 2015-05-06, 08:35
* krok drugi czyli wymiana tłoków i korbowodów i będzie git*- czyli remont silnika, fajna rada
V-maniak, 2015-05-06, 15:00
@V-maniak:
Też nad tym ubolewam, że nie mam warunków, a wewnętrznie czuję, że pewne czynności zrobiłbym staranniej i lepiej ;)

@Darkus:
Stage 1 Spalacz ma już za sobą jeśli dobrze kojarzę. A czy Stage 2 jest u niego konieczny przy przepalaniu +/- 0,2-0,3l/1000km to jest to dyskusyjne... gdzie norma dopuszcza 0,5l . Oczywiście najlepiej by było gdyby od wymiany do wymiany nie trzeba było dolewać oliwy, ale ktoś da gwarancję, że po wymianie połowy silnika tak właśnie będzie?
MotoKokpit, 2015-05-09, 15:19
Kolega Stonka dobrze prawi. Świece NGK nie są najlepszym pomysłem..
feecle, 2015-06-02, 14:12
Zadałeś pytanie czy auto jest na tyle mądre, że nie podaje paliwa gdy nie występuje zapłon. Chętnie odpowiem. W zasadzie chyba wszystkie nowoczesne sterowniki (ECU) potrafią wykryć problem z zapłonem na konkretnym cylindrze. Jest to możliwe dzięki czujnikowi spalania stukowego (aczkolwiek np. ECU Trionic wykorzystuje świece i odpowiednie napięcie) i czujnikowi położenia wału. Kiedy ECU określi że problem jest stały, to zapisuje błąd typu *misfire* i nie podaje paliwa na tym cylindrze.
, 2015-06-02, 15:04
Super, dziękuję za informacje!
V-maniak, 2015-06-03, 02:22
@feecle:
Nie do końca prawda, przynajmniej w silnikach VAG-a. Bo w nich wypadanie zapłonów mierzy się w dwojaki sposób - albo metodą analizy równomierności biegu silnika albo na podstawie analizy momentu obrotowego. W obu przypadkach potrzebne są odczyty z czujnika położenia wału i czujnika(-ów) położenia wałka(-ów) rozrządu i w dużym uproszczeniu rzeczywiste zachowanie silnika jest porównywane z wzorcowym, zapisanym w jego pamięci.

Odcięcie dawki paliwa na dany cylinder następuje dopiero przy dłużej występujących problemach z zapłonem, nie od razu. Czyli najpierw zaczyna migać CHECK a dopiero potem następuje odcięcie.
I każdy, nawet pojedynczy, błąd typu missfire jest zapisywany do pamięci usterek a nie, że musi to być np. kilka wypadnięć pod rząd by ECU łaskawie zgodziło się na jego zapamiętanie.
Q5 2.0 TFSI, 2016-02-07, 22:13
W ostatnim roku moje auto 3 razy było na lawecie z powodu cewek.
Ostatnio wymieniłem profilaktycznie wszystkie świece (ponoć to od świec. ..ASO).
Teraz mam nowe świece i cewki. To obok przepalania oleju kolejna irytacja.
Jeszcze raz i pozegnam się z audi raz na zawsze.
Dodam auto regularnie serwisowane w ASO.
, 2016-02-07, 22:30
Słyszałem opinię, że właśnie lepiej wymieniać świece szybciej, np. co 45 tys. km zamiast 60 tys. km co ma ponoć zapobiegać padaniu cewek. Ja jak na razie wymieniam wg książki, na bieżących świecach mam przejechane niecałe 20 tys. km.
V-maniak, 2016-02-12, 16:39
Zużyta świeca ciągnie więcej prądu by wytworzyć iskrę, więc cewka dostaje mocniej po tyłku.
gierek, 2016-02-19, 18:43
Moim zdaniem dobrą praktyką jest wcześniejsze wymienianie świec właśnie z tego względu o którym wspomniał V-maniak. Zwiększa się odległość między elektrodami w miarę upływu czasu i kilometrów. Napięcie przebicia 1 cm powietrza wynosi ok 30 000 woltów, więc łatwo sobie wyobrazić jak powiększająca się szczelina może wpływać na cewkę, która po prostu szybciej się zużyje.

Taka ciekawostka, w moim 25 letniej doładowanej benzynie z przebiegiem 270 tys wszystkie świece wyglądają jak z książki, a cewka nie była wymieniana od nowości! nie ma to jak stara dobra szkoła robienia samochodów.
Arkadiusz, 2016-11-17, 20:00
Świece VW AG BOSCH SĄ UMNIE OD NOWOŚCI TERAZ MAM PRZEBIEG 130TYS KM I CAY CZAS NA TYCH ORGINAŁACH
Ja TFSI, 2016-12-03, 17:02
Wymień cewki na beru i takie same świece i masz temat z głowy
Ja TFSI, 2016-12-03, 17:05
Bo bosch i ngk nadają się do Audi 80 lub golf 2 ...pozdrawiam
Paweł, 2017-01-08, 13:28
Hej spalacz mam b8 3.2fsi dzisiaj podczas normalnej jazdy zapaliły mi się na żółto EPC i check który mrugał. dało się też czuć wyraźne drgania silnika. po zgaszeniu i odpaleniu na nowo wszystko znikło nawet bardziej dynamiczniejsza jazda nie spowodowała powrotu tego problemu.instrukcja mówi że to błąd sterowania silnikiem i problem z systemem kontroli spalin. ja sądzę że to chyba któraś cewka albo świeca nie domaga. co o tym myślisz?
V-maniak, 2017-01-10, 22:27
EPC to Electronic Power Control, kontrolka ta informuje o błędnym działaniu przepustnicy i pedału gazu. Kabel diagnostyczny Ci więcej powie, w ślepo nie wymieniaj cewek po tylko niepotrzebnie narobisz sobie kosztów. Check silnika mógł się zapalić na skutek złej ilości wessanego powietrza w następstwie czego powstała mieszanka paliwowo-powietrzna o złych proporcjach co finalnie wykryły sondy lambda.
Paweł, 2017-01-11, 18:08
Na razie nic nie robię auto jedzie dobrze nic się nie dzieje. Za miesiąc jadę na wymianę oleju to podepniemy do do kompa
, 2017-01-15, 02:48
Oj, przeoczyłem ten komentarz. Tak jak V-maniac napisał, po to cała ta diagnostyka w autach aby podłączać kabel i sprawdzać co tam wyskoczyło. Mogło to być właśnie *wszystko*. Jak mi padła cewka w R4 i w ogóle nie palił cylinder (zero zapłonów) to po prostu telepało silnikiem. Latał po kilka centymetrów na boki. U Ciebie przy V6 to mogły właśnie być drgania przy braku zapłonu na jednym cylindrze. Oczywiście zapaliło się EPC oraz *check engine*. Możliwe, że cewka, możliwe, że świeca ale właśnie nie ma sensu ich w ciemno wymieniać, w komputerze będzie widać czy był problem z konkretnym cylindrem i zapłonem czy w ogóle gdzie indziej.
jacek, 2017-01-20, 16:48
Swieca nowa ngk france po 2 tygodniach spalila sie.polecam ngk japan....czarna swieca oznacza ze jest do wyrzucenia.
Medis, 2018-01-28, 21:41
Ja 2.0 TSI Z 2009R , przebieg 109000km ( kupiłem go gdy miał 53000km )i przez 4 lata kiedy mam ten samochód jak dolałem może z litr to wszystko a tak to od wymiany do wymiany. Dokładnie rzecz ujmując jeśli pilnuje wymiany to i nie muszę nic dolewać.
, 2018-02-03, 16:35
@Medis, może już był po remoncie? sprawdzałeś historię w ASO?
tkm, 2018-02-04, 13:45
@Medis - Dolałeś 1 litr zachowując poziom miedzy min a max ? czy zawsze dolewając na max? bo to jest duża różnica. Bo miedzy min a max to 1 litr różnicy - przynajmniej u mnie. Bo mając znośne ubytki w granicach 1 litr na 10 tys km można dolać 0,5 litra od wymiany do wymiany (15 tys) aby zachowac min albo 1,5 litra :) aby zachowac max.

Moj 2.0 TSI z 2009r spala do 1 litra na 10 tys km - przebieg 150 tys, nigdy nic nie było robione.
Pamiętam gdy szukalem jakis informacji na temat TSI/TFSI to wiekszosc zlych opini pochodzila od uzytkownikow Audi gdzie wystepowal juz stan agonalny. W skodzieVW owszem byly przypadki ale bardziej pojedyncze. Do dzis nie moge znalezc chodzby jedenj informacji (fora zagraniczne) na temat mojego modelu auta aby byl chodzby 1 przypadek remontu silnika z tego powodu. Jesli ktos juz cos robil to bylo to zwiazane z napinaczem lancucha.
Sam nie wiem co o tym myslec bo chyba ten silnik pochodzi z najgorszego okresu (olej+napinacz lancucha) i jak widac nie jest to regulą ze kazdy ma wade.
, 2018-02-04, 14:36
@tkm, silniki z 2009 roku miały właśnie akcję serwisową na napinacz łańcucha,

na forum Audi A5 było opisywanych kilka przypadków remontów TFSI z 2009 roku, w sumie to właśnie właściciele Audi A5 zaczęli pierwsi w naszym kraju pisać o przepalaniu oleju w 2.0 TFSI

Napisz komentarz

Autor *

Strona

Komentarz *