Na torze (140) | Na drodze (96) | W garażu (94) | Wydarzenia (66) | Poza autem (34) | Testy aut (20) | Karting (16) | Testy (14) |

Federal Fz-201 po sezonie... z pęknięciem... o oponach semi-slick

Opony Federal FZ-201 po jeździe na TPTD 30 wrzesień 2012

...a dokładniej to po połowie sezonu, i z pęknięciami dwóch opon...

Federal Fz-201

Federal Fz-201 to opona typu semi-slick. Moje opony mają wymiary 225/45 R17 i mieszkankę miękką (soft, jest jeszcze wersja: medium). Przeznaczone są do okazyjnej jazdy po torach wyścigowych, choć jak każdemu semi-slikowi bliżej im do opon drogowych niż do profesjonalnych slicków.

Opony Federal FZ-201 soft

Opony mają 225 mm szerokości, gdzieś tam ktoś pisał, że są szersze niż na papierze? czy szersze niż inne opony o szerokości 225 mm? te mają równe 225 mm.

Szerokość opony Federal Fz-201

Opony za bardzo nie nadają się do jazdy po ulicy, są bardzo głośne. Z komfortem też nie jest dobrze ale spodziewałem się znacznie gorszego tłumienia nierówności. Tak na siłę to pod kątem telepania to dałoby się na nich jeździć. Przy czym "jazdy testowe" robiłem po Lublinie więc jeździłem dość wolno, szczególnie gdy nawierzchnia była niezbyt równa.

Codzienna jazda na tego typu semi-slickach na moje oko nie ma większego sensu. Raz, że muszą być rozgrzane aby dobrze trzymały się drogi (choć w lecie nie ma z tym problemu), dwa, że na mokrej drodze nie trzymają prawie w ogóle, trzy, że zużywają się szybciej niż drogówki, i cztery, najważniejsze, na ulicy nie ma wyścigowych zakrętów i jeżeli wydaje nam się, że jedziemy szybko to to nam się wydaje. I jeszcze pięć, do każdego mocnego auta są fabrycznie dobrane opony, czasami 2-3 razy droższe niż semi-slicki, ale i tyle samo razy odpowiedniejsze do tego auta.

Koło do Audi A4 opona Federal

Podczas jazdy na dobrze trzymających oponach należy też pamiętać o naprężaniach jakim poddawane są elementy auta, szczególnie nadwozie. Opony lepiej trzymają ale za to auto się wygina. Też właśnie z tego powodu montuje się różne rozpórki. Klatka bezpieczeństwa też ma funkcję usztywniającą.

Z drugiej strony każde auto na jakichkolwiek oponach po latach użytkowania trochę się wygina i przy klepaniu będzie problem ze spasowaniem różnych elementów nadwozia. Zawsze nowa (czy wyklepana) maska nie będzie idealnie pasowała do kilkunastoletniego auta, zawsze o ten milimetr czy dwa elementy się rozejdą, i czujne oko szwagra wychwyci tę niedoskonałość podczas oględzin "nie bitego" auta.

Wracając do semi-slicków, nie wydaje mi się aby one powodowały jakieś ogromne naprężenia, te co są to pewnie idą w seryjne sprężyny i amortyzatory. W Audi A4 nie jest aż tak źle bo mam ramki wokół szyb, ale już np. w A5, czy Imprezach pewnego dnia może szyba zamknąć się na zewnątrz auta :] żartuję... Omawiana opona bez problemu traci przyczepność, jak auto chciałoby płużyć to płuży, nie łamie praw fizyki, nie zagina czasoprzestrzeni ;-)

I jeszcze jeden aspekt, związany z bezpieczeństwem. Niepotrzebnie bałem się, że jeżdżąc na semi-slickach ciężko będzie wyczuć granicę kiedy opona przestaje trzymać w wyniku przypadkowego wychłodzenia. Chodzi o sytuacje typu: rozgrzałem oponę, rozpoczynam wykręcanie best-lapa, po chwili ktoś tam mi zawadza, jadę powoli za nim całe okrążenie, rozpoczynam nowe i wypadam z pierwszego zakrętu bo nie zauważyłem, że spadła mi temperatura opon.

Na szczęście z semi-slickami tak nie jest, cytując @mrr:

Bez obaw, semi slick to zwykła drogowa opona UHP, tylko z ubogim bieżnikiem. Jak każda zwykła opona, zanim zupełnie straci przyczepność wysyła polecony, 2 emaile i 5 smsów z prośbami i groźbami żeby zwolnić ;)

I jeszcze trzy notki na temat opon Fz-201:

Przebieg

W sumie na tych oponach przejechałem 353 km, z czego:

  • 101 km jazd na czas, jak najszybciej się dało, wykręcanie best-lapa

  • 129 km wyjazdowe, zjazdowe, rozgrzewkowe, gdy ktoś mi przeszkodził, turlanie się po torze

  • 123 km po ulicach Lublina, dojazd na tor

Audi A4 na Rally Sprint finałowy wakacyjny 2012 w Lublinie

Imprezy w których jeździłem na Federal Fz-201, w relacji z każdej jest komentarz na temat opon, czy to ogólny, czy konkretnie o Fz-201:

Niewiele tych kilometrów przejechałem, ale z drugiej strony nie czuję jakiegoś niedosytu co do jazdy na tych oponach. Mniej więcej takie użytkowanie planowałem, tj. jazda tylko podczas zorganizowanych, pomiarowych imprez. Treningi, szkolenia na torze robiłem na drogówkach. Często nie chciało mi się przekładać kół, często później już mi się chciało ale czasu brakowało.

Zużycie opony

Niestety nie zmierzyłem bieżnika gdy opony były nowe. Teraz pozostało 4-5 mm bieżnika w najgłębszych punktach. Na krawędziach są miejsca przetarcia praktycznie do zera. Jedna opona jest bardziej zużyta niż pozostałe (ma te 4 mm, druga 4,5, dwie po 5, nie wiem która bo zakładam je losowo do auta. Pewnie to któraś przednia po ostatniej imprezie.

Powiedzmy, że za nowości było 8-10 mm bieżnika więc teraz opony mają połowę zużycia (też na zjechanych na 100 proc. nie będę jeździł). Na pierwszy rzut oka to trochę sporo jak na 230 km po torze, ale z drugiej strony to i tak mają być jedne z bardziej wytrzymałych semi-slicków. Myślę, że tak jest. Też nie liczyłem na to, że zrobię na nich kilka tysięcy kilometrów... na jeden tysiąc też nie liczyłem.

Porównanie wysokości kół do Audi A4

Ja: zobacz jakie mam fajne opony, dobrze trzymają, i są bardzo wytrzymałe!
Znajomy: łaaa... to ile można na nich przejechać?
J: kilkaset kilometrów po torze
Z: yyyy? aha... no, to naprawdę wytrzymałe... hyhyhy...

Zużycie da się ograniczyć przede wszystkim dzięki płynniejszej jeździe, dobrze dobranemu ciśnieniu, i dobrze dobranej oponie do auta, jego wagi. Tutaj należy wspomnieć, że opona 225 mm jest raczej zbyt wąska do mojego auta (około 1600 kg), ale pozytywnym skutkiem ubocznym tego miało być to, że bez problemu by się ona rozgrzewała w chłodniejsze dni, już po kilkuset metrach jazdy. Na to liczyłem podczas Track Day Ułęż (10 listopad 2012) ale niestety nic z tego nie wyszło, opona kiepsko trzymała, drogówki były lepsze.

Bieżnik opony Federal Fz-201 po jeździe na TPTD 12 sierpień 2012

Pęknięcie bieżnika Federal Fz-201

Znajomemu pękł, internautom pękły, i mi pękł w poprzek bieżnik. Na forach internetowych jest sporo informacji na ten temat. Pisałem w tej sprawie do sprzedawcy ale odpowiedzi nie otrzymałem więc chyba nie ma nic do dodania ;] Czytając odpowiedzi na forach można wyciągnąć wniosek, że pęka bo pęka, po co drążyć temat? :) Takie poprzeczne pękniecie łączenia bieżnika nie ma mieć wpływu na cokolwiek, bieżnik ma się nie odklejać, nijak nie odpadać, ot, tylko taki wizualny defekt.

Pęknięty bieżnik opon Federal Fz-201

Mi w tej chwili pękły dwie opony, nie wiem które, bo zakładam i zdejmuję je losowo. Pewnie pozostałe z czasem też pękną. Na razie nie wygląda to groźnie, w sumie to myślałem, że tę oponę właśnie w Ułężu tak pociąłem o dziury w nawierzchnia. Ale jednak to nie jest przyczyną, widać linię przez całą szerokość opony.

Dalej mam zamiar na nich jeździć, przy czym będę dokładniej się im przyglądał. Tylko jeszcze nie wiem jak z jazdą w Poznaniu bo przy stawaniu na hamulcu z niemal 200 km/h na liczniku mogę w tej sytuacji odczuwać pewien dyskomfort.

Pęknięty bieżnik Federal Fz-201

Pęknięty opony Federal Fz-201

Dodano: 21 grudnia 2012

Skontaktował się ze mną przedstawiciel sklepu RacingTires.pl w którym kupiłem opony i podtrzymał stanowisko znane mi z lektury for internetowych, tj. "pęknięcie nie wpływa w żaden sposób na cechy produktu". Ja też podtrzymuje swoje stanowisko, tj. dalej mam zamiar na nich jeździć, bo szkoda mi je wyrzucić, przy czym będę dokładniej się im przyglądał.

Jazda na Fz-201

Opinię na temat Fz-201 mam bardzo dobrą, gdyby nie to pęknięcie to do niczego nie dałoby by się przyczepić. Były to moje pierwsze semi-slicki więc nie mogę ich porównać do innych, ale sądzę, że muszą być dobre, pewnie jedne z lepszych. Dzięki nim sporo nadrabiałem do mocniejszych aut na drogówkach, czy równie mocnych ale na innych semi-slickach. Szkoda mi trochę tych pęknięć bo miałem zamiar sporo na nich jeszcze pojeździć, ale pewnie też jeszcze pojeżdżę.

Opona Federal Fz-201 na TPTD 16 czerwiec 2012

Jakie opony na tor?

Prawie rok temu wyprodukowałem wpis Felgi i opony na tor gdzie na wstępie zaznaczyłem, że jest on w dużej mierze teoretyczny, do ewentualnej korekty. Za tę korektę będę musiał się niedługo zabrać. Generalnie to sprawa jest znacznie prostsza niż mi się wydawało.

Komentarze (15) skocz na koniec

mrrr, 2012-11-19, 22:12
Dla porównania: ja na Profilu XR-01, który jest najgorszym semi slickiem na świecie zrobiłem około 15 tysięcy km, z czego 2300 km po torach. 3 opony mają jeszcze połowę mięsa, jedną szlag trafił ostatnio w Ułężu... (mocno powyrywana guma na krawędzi, prawie zero mięsa).
mrrr, 2012-11-19, 22:14
A to wszystko przez 3 ostatnie przejazdy *wyścigowe*, przed nimi wszystkie opony wyglądały jeszcze OK... :))
, 2012-11-19, 22:28
Ja i tak zaoszczędziłem sporo bieżnika bo *pierwsze kroki* czytaj *pierwsze płużenia* robiłem na drogówkach, na semi-slickach to już mniej więcej wiedziałem jak jechać (co nie znaczy, że tak jechałem)... może lepiej by było jakbym wybrał szersze opony...
Kfiatek, 2012-11-19, 23:06
A co myślicie o MaxSport to chyba też semislick ale słyszałem o nich dobre opinie i zastanawiam się nad nimi na nowy sezon letni, moja fura to 1.5T(sti)i zastanawiam się nad mieszanka średnia w tym rozmiarze co twój
Kfiatek, 2012-11-19, 23:10
Pisząc 1.5T mam na myśli wagę auta oczywiście :P
, 2012-11-19, 23:32
@Kfiatek, najlepsze rozwiązanie to kupić, sprawdzić i mieć swoje zdanie... z tymi tanimi oponami to chyba jest tak, że połowa je krytykuje a druga połowa na nich jeździ... *konkurencyjny* Profil w wielu autach widziałem, od Cinquecento po Evo...
Tomaszek, 2012-11-20, 02:22
A tak nawiasem mowiac maxsport to nalewka nie nadajava sie do jazdy na torach
Adam z ST:), 2012-11-21, 01:00
Witam.Zakupiłem slicki profil i mam swoje zdanie na ich temat:) W sporcie samochodowym nie ma pół środków. Opony te maja bardzo miękkie krawędzie boczne przez co przy mocnych przeciążeniach na zakrętach pracuje nam tylko zewnętrzna ich część a auto jest mało przewidywalne:/
Biegu, 2012-11-22, 09:48
Hej :) Mam 595 RS-R. Jeżdżę podobnie jak Ty. Pęknięcia pojawiły się po pierwszym moim oesie rok temu. Do dziś to obserwuję i nic się nie zmienia po 10 wizytach na torze. Dbanie o ciśnienie to podstawa. Po pierwsze daje to odpowiednią charakterystykę auta i może zapobiegać płużeniu. Po drugie opony zużywaja równomiernie. Jeździłem na swoich w Ułężu i było dużo lepiej niż na drogówkach wiec tu opinię mam odmienną. Może ze względu na syf na torze 595 sprawowała sie lepiej niż Twoje gdyż ma więcej nacięć. Potwierdzam, że do daily driver opona tego typu to pomyłka głównie ze względu na hałas.

Zalety: cena, przyczepność mocno na + w porównaniu do Conti SC3, twarda ścianka (lepsze prowadzenie i mniejsze ryzyko ściągniecia gumy), bardzo przewidywalna, uniwersalna na szeroki zakres temperatur (w żadnej temperaturze nie będzie tak dobra jak odpowiedni slick ale dobrze sie sprawdza jako jeden komplet na tor).

Wady: twarda ścianka (ciężko ją założyć), śmierdzi jak ToiToi (więc słabo się to wozi na tor hatch*em)

Tutaj pierwsze minuty na *mokrych* Kielcach, reszta po suchym.
http://www.youtube.com/watch?v=rYqzVCTuse4&feature=plcp
, 2012-11-22, 13:41
@Biegu, zamiast 595 RS-R wolałbym zwykłą *sportową* drogówkę, np. Potenza, czy coś podobnego, szczególnie z tego powodu, że mógłbym wybrać wymiarowe opony do auta... FZ-201 wybrałem bo miało najlepiej trzymać na suchym, w dobrych warunkach, a to, że ma profil o 5 niższy niż prawidłowy do auta nie miało większego znaczenia...

ps. przyjedź 2. grudnia na rally sprint to Lublina :)
SpeedMajster, 2014-05-29, 17:22
Sam sie przymierzam do tych opon, narazie znalazłem ciekawą opinię Pawła Danysa, który jeździ na tej oponie w BMW IS CUP - pisze, że jest idealna pod KSJ-y, zresztą sami zobaczcie:

*Moje dotychczasowe doświadczenia jazdy sportowej były na oponach profesjonalnych i dedykowanych tylko do sportu. Stąd z dość dużą nieśmiałość i obawami rozpoczynałem pierwsze okrążenia na oponach drogowych Federal FZ-201. Już po pierwszych zakrętach doświadczyłem olbrzymiego zaskoczenia jak te opony rewelacyjnie trzymają i mają twarde boczne ścianki. Z ręka na sercu mogę powiedzieć, że nigdy na tak dobrych oponach drogowych nie jeździłem i gdybym miał teraz wystartować w jakimś kjsie, gdzie wymagane są opony z homologacją E z całą pewnością jedynym moim wyborem byłyby FZ w mieszance Soft. Dodatkowo jestem pewien, że już niedługo w moim cywilnym aucie zagoszczą także te opony, które dają pewność jazdy podobną do profesjonalnych opon wyczynowych.* - Paweł Danys
, 2014-05-29, 17:43
Federal FZ-201 są *wymaganymi* wg regulaminu oponami na BMW IS CUP. Jako opona z homologacja to albo ta opona, albo R888, albo coś w stylu najnowszej MICHELIN Pilot Sport Cup 2. Do cywilnego auta na co dzień bym tych opon nie założył, na mokrej nawierzchni czy na zimnej w ogóle nie trzymają i jechać się będzie jak po lodzie.
Uczeń, 2014-08-13, 11:04
Panowie a co byście doradzili na super sprinty imprezy gdzie przejazd nie przekracza 4 min nawierzchnia asfalt. Auto waży 1100kg z kierowcą i pilotem moc to jakieś 135 km opona R14 lub R15
, 2014-08-13, 11:09
SuperOES w Kielcach, jedna próba około 2 minuty (tutaj teraz jeżdżę), cały przejazd to równy asfalt.
SuperOES w innych automobilklubach (większe miasta), nie zawsze będzie to sam asfalt, czasami też luźniejsza nawierzchnia.
Marcin, 2022-09-12, 20:01
Hej,

Jak się skończyła historia FM-201? Długo jeszcze wytrzymały?

Mam takie pęknięcia po tptd. Zastanawiam się czy dadzą jeszcze radę czy szukać czegoś innego.

Napisz komentarz

Autor *

Strona

Komentarz *