Na torze (140) | Na drodze (96) | W garażu (94) | Wydarzenia (66) | Poza autem (34) | Testy aut (20) | Karting (16) | Testy (14) |

Z roboczą wizytą u Racetec na Wyścigowym Pucharze Polski

BMW 320i racetec 10 runda WPP Poznań

Spędziłem wyścigowy dzień na torze w Poznaniu podczas rundy Wyścigowego Pucharu Polski (WPP). Byłem pomocnikiem Racetec.pl Racing Team ;) czyli Piotrka który ściga się w BMW 320i... i Marcina który parkował obok.

Na początek rada i streszczenie materiału dla osób zainteresowanych startami w WPP, tj. wkręćcie się jakoś na taki wyścigowy weekend jako pomocnik jakiegoś zawodnika a wtedy dokładnie zobaczycie jak to wszystko wygląda i nie będziecie mieli żadnych pytań. Spodoba wam się ta impreza i wtedy wybierzcie sobie klasę 3 OPEN.

Piotrek prowadzi bloga Racetec.pl o wyścigach i nie tylko, gdzie też opisuje swoje starty w WPP. Tam też znajdziecie więcej informacji o WPP. Swego czasu mocno rozmyślałem o starcie w WPP i właśnie Piotrek udzielił mi wiele informacji na ten temat.

Podczas ostatniego tegorocznego weekendu wyścigowego (5-6 października 2013) rozgrywane były dwie rundy WPP, pierwsza w sobotę, druga w niedzielę. Ja byłem na torze w drugim dniu. Jako członek zespołu i posiadacz opaski :) mogłem swobodnie poruszać się po całym obiekcie, wchodzić na prostą startową, pit-line, itd... oczywiście nie stałem tam tylko z aparatem a miałem też ciśnieniomierz do skorygowania ciśnienia po rozgrzaniu opon i klucz do dokręcania kół ;)

Okiem kamery start w WPP wygląda tak...

Park maszyn

Tak przedstawiała się sytuacja w niedzielę z rana. Na zdjęciu auta z różnych klas które też później startowały w jednym wyścigu. Rozstrzał budżetowy jest całkiem spory bo jak widać jedni parkują pod chmurką a inni pod wiatą ;) a poważnie to faktycznie budżety są różne, oczywiście nie ma tutaj żadnych finansowych ograniczeń, każdy sam uznaje czy warto i ile ładować własnych pieniędzy w ściganie się w WPP. A ściga się tutaj dla własnej przyjemności bo nie ma nic materialnego do wygrania a dobre wyniki służą głównie do przekonywania samego siebie aby dalej jeździć i wydawać spore pieniądze na to hobby.

Park samochodowy na 10 runda WPP Poznań

Podczas imprezy wszystko leży sobie luzem i w zasadzie każdy może tutaj wejść i zabrać oponę na pamiątkę ;)

Auta i opony w parku maszyn na 10 runda WPP Poznań

Tak jak wspomniałem budżety mogą być różne, Piotrek i Marcin mieszkają w Poznaniu i przyjeżdżają swoimi autami na kołach z całym swoim niezbędnym ekwipunkiem w postaci kilku kluczy i kompletów kół, inni muszą wszystko przywieść ze sobą. Niektórzy mają rozmach ;) przyjeżdżają wieloosobowym zespołem i z kupą sprzętu...

Ciężarówka serwisowa na 10 runda WPP Poznań

Z tego co zauważyłem to atmosfera jest przyjazna i sądzę, że w skrajnych sytuacjach inni poratowaliby oponą czy felgą, nie mówiąc o narzędziach. Z drugiej strony nikt nie przyjeżdża na wyścigi niesprawnym autem czy bez zapasowych kół. Podsumowując, myślę, że można w pewnym stopniu wbijać się na WPP "na krzywy ryj" i trochę nadwyrężać cierpliwość i życzliwość innych zawodników ;)

Folia pod autem to podstawowy wymóg regulaminowo-środowiskowy.

BMW 635 E24 w parku maszyn na 10 runda WPP Poznań

Klasa 3 OPEN & BMW 320i

Oba BMW mają silnik 2,0 i jeżdżą w tej samej klasie 3, OPEN. Po lewej E36 Piotrka, drugie to E46 Marcina które "poszło w aerodynamikę" ;)

BMW E36 i E46 na 10 runda WPP Poznań

BMW Piotrka przed ostatnimi rundami w zrzuciło kilkadziesiąt kilogramów poprzez wymianę maski, dachu i drzwi na lekkie, z tworzywa o czym też informował na swoim blogu w notce Pierwszy trening po zmianach.

Silnik 2.0, sześciocylindrowy, wolnossący, o mocy dowolnej, tj. kto ile sobie wydusi KM z takiego silnika to jego bo ograniczeniem jest pojemność a nie moc. Silnik Hondy o seryjnej mocy 240 KM jest w tej samej klasie co silniki BMW z seryjnymi 150-170 KM.

Po całym dniu myślę, że klasa 3, auta z silnikami 2,0 i możliwością swobodnej modyfikacji (OPEN) jest najlepszą klasą do takiego hobbystycznego ścigania się. Klasa ta jest w miarę tania, części do aut nie są drogie a zarazem bardzo rozwojowa, tj. cały czas można pojechać jeszcze szybciej.

Wcześniej myśląc o WPP wykluczałem auta klasy 3 jako zbyt wolne bo praktycznie tak samo szybkie jak moje seryjne i ciężkie Audi A4 którym jeździłem po torze w Poznaniu podczas TPTD. Myślałem tak bo czasami w imprezie brali udział zawodnicy z WPP i wykręcali czasy rzędu 1:55 przy moim rekordzie 1:58,5. Więc gdybym do A4 założył slicki, wykręcił fotel pasażera i tylną kanapę, poprawił zawieszenie to pojechałbym niewiele wolniej niż te 1:55. Po co mi jazda w takiej serii? jak już teraz mam "prawie to samo" ;) Okazało się, że te 1:55 to nie do końca prawda, tj. z każdą rundą i z każdymi modyfikacjami jeździ się coraz szybciej. Teraz wiem, że gdyby sam miał startować w WPP to jeździłbym autem w tej klasie.

Na początek zupełnie seryjnym 320i 2.0 o mocy 170 KM okrążenie w Poznaniu można przejechać w czasie rzędu 2:05. Więcej trenując i po pierwszym modyfikacjach, wstępnym odchudzeniu auta zejdziemy poniżej 2:00. Dalej już bierzemy się za wszystko co trzeba, modyfikacje silnika, zawieszenia, mocne odchudzanie, lepsze opony, szpery, stabilizatory, spojlery, bajery, itd.. dobijamy do 1:55 i jedziemy dalej. W tej chwili Piotrek w E36 wykręca 1:53 a Marcin poniżej 1:50 i cały czas mają co robić aby jechać jeszcze szybciej. Inni w klasie 3 uzyskują już teraz czasy rzędu 1:47.

Silnik BMW e36 na 10 runda WPP Poznań

Teraz już BMW nie produkuje wolnossących silników o małej pojemności, wszystkie mają turbo i czasami dochodzi do kuriozalnych sytuacji jak z nowym 320i o niemal takich samych osiągach i mocy gdy nie było turbo przy tej pojemności. Z drugiej strony Toyota i Subaru poszli pod prąd i wprowadzili na rynek modele GT86 i BRZ z wolnossącymi silnikami 2.0, które "nie jadą", wyglądają na szybsze o 100 KM, ale może jest w tym jakiś sens, księgowi nie pomylili się w wyliczeniach i jednak będzie to się sprzedawało. Może za 10 lat będą rozgrywane wyścigowe serie Subaru? koniec świata! :)

Dolot znanego i cenionego duńskiego producenta... Heineken ;)

Dolot Heineken BMW e36 na 10 runda WPP Poznań

Auto w środku wygląda jak każde inne...

Wnętrze BMW 3 E36 na 10 runda WPP Poznań

Taki jest widok z fotela kierowcy, taka była wysokość moich oczu i tak powinno się siedzieć. Taka pozycja sama z siebie nie pozwala patrzeć zbyt blisko przed auto co jest jednym z podstawowych błędów początkujących zawodników. W wielu drogowych autach uchodzących za sportowe nie da się ustawić takiej pozycji, tak obniżyć fotel aby głowa ledwo wystawała ponad kierownicę i takim autom mówimy stanowcze nie! :)

Widok przez szybę BMW 3 E36 na 10 runda WPP Poznań

Piotrek w niedzielę jechał na takich slickach z nacięciami...

Opona BMW E36 na 10 runda WPP Poznań

Dzień wcześniej miał założone szersze opony ale trochę ocierały w zakrętach o błotnik...

Błotnik BMW E36 na 10 runda WPP Poznań

Pęknięty klosz? policja zabierze dowód! Taśma na zapinkach to nie sędziowska plomba tylko doraźne przeciwdziałanie kolebotaniu na wietrze...

Lampa BMW E36 na 10 runda WPP Poznań

Im mniejsze lusterko tym większa szansa na dowiezienie go w całości do mety...

Lusterko BMW E36 na 10 runda WPP Poznań

Marcin chciał mieć z M3 to teraz musi kleić :) Jego E46 też ma wymienione drzwi na lekkie ale zainwestował tylko w przednie. Zdrowa "buda" pozwala na podniesienie całego boku auta jednym podnośnikiem, w innym przypadku próg wygina się jak banan ;] żartuję...

BMW 3 E46 na podnośniku na 10 runda WPP Poznań

Dziura z kanałem prowadzącym do filtra powietrza a nie do hamulców jak mi się na początku wydawało. Odchudzone auta nie mają żadnych problemów z hamulcami i zaciski, tarcze i klocki są w zasadzie seryjne.

BMW E46 w parku maszyn na 10 runda WPP Poznań

I jeszcze dwa zdjęcia...

BMW E36 Piotr Tabor na 10 runda WPP Poznań

BMW E46 Marcin Dragan na 10 runda WPP Poznań

I jeszcze sąsiedzkie BMW 635 E24, które regularnie było psikane i przecierane ściereczką ;) klasa Youngtimer! Ponoć w tej klasie budżet jest w 80 proc. przeznaczany na renowację lakieru i środki czystości ;]

Zmiana koła BMW 635 E24 na 10 runda WPP Poznań

Bezpieczny zbiornik paliwa...

Bezpieczny zbiornik BMW 635 E24 na 10 runda WPP Poznań

I jeszcze raz zdjęcie zbiorowe...

Park maszyn klasa 3i 4 na 10 runda WPP Poznań

Kwalifikacje

Podczas kwalifikacji zaczął padać deszcz i trochę namieszał w wynikach. Część zawodników zjechała z toru po kilku okrążeniach nie widząc sensu w dalszej jeździe na slickach po mokrej nawierzchni.

Start kwalifikacji i BMW M3 na 10 runda WPP Poznań

Ci co mieli jakieś lepsze opony na deszcz to je sobie zmienili. Ci co nie mieli to jeździli dalej z nadzieją na poprawę warunków i to się opłaciło bo deszcz przestał padać i zaczęło przysychać. "Szczęśliwie" dla osób pozostających na torze kwalifikacje zostały też przerwane po kolizji jednego auta i tor miał jeszcze więcej czasu na przyschnięcie.

Zmiana kół w BMW M3 podczas kwalifikacji na 10 runda WPP Poznań

O ile dobrze podsłuchałem a było to tak powiedziane, że każdy w promieniu 50 metrów to słyszał, to owe BMW M3 mają kontrolę trakcji. Ktoś pytał się jednego kierowcy "jechałeś z kontrolą trakcji? - nieeee..." więc domniemam, że to nie jest temat tabu na torze :) i ci którzy mają i widzą w tym jakiś pożytek to korzystają z elektronicznych wspomagaczy. Taka ciekawostka.

BMW M3 klasa 4 podczas kwalifikacji na 10 runda WPP Poznań

Ostateczne ustawienie na starcie po kwalifikacjach. Rozstrzał w czasach był ogromny, spore przetasowania między klasami. Marcin startował z wysokiego 10. pola a Piotrek z jednego z ostatnich.

Ustawienie na starcie na 10 runda WPP Poznań

Kwalifikacje i później cały wyścig wygrał zawodnik z M3, startujący gościnnie w WPP. Owe M3 jeździ regularnie w wyższej serii wyścigowej, tj. WSMP.

BMW M3 Palusko podczas kwalifikacji na 10 runda WPP Poznań

Po kwalifikacjach, jak i po każdorazowym wyjeździe na tor auta muszą zjechać do parku zamkniętego. Jest to czas na składanie protestów i innych zażaleń, szczególnie co do stanu technicznego aut konkurentów. Auta oczywiście przechodzą badanie techniczne na początku imprezy ale w jej trakcie można już "grzebać" przy aucie i teoretycznie wymienić R4 na V8 :] Wniesienie protestu wiąże się ze wpłatą kaucji która nie jest zwracana jeżeli protest okaże się bezzasadny.

BMW 320 E21w parku zamkniętym na 10 runda WPP Poznań

Inne kwalifikacje i wyścigi

Podczas weekendu odbywają się różne wyścigi, kwalifikacje do nich, cały ktoś jeździ po torze.

Maluch Trophy, czyli wyścigu Fiatów 126p. O ile nie pomylę się to takie Maluchy mogą mieć nawet po 60-70 KM przy seryjnym bloku silnika (reszta podzespołów może być wymieniona) i takie wyścigówki kosztują po kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Maluch Trophy na 10 runda WPP Poznań

Wyścig klasy 2 odbywał się razem i-esami, tj. BMW 318is, klasa 5.

Wyścig klasy 2 na 10 runda WPP Poznań

Na torze zupełnie przypadkiem (naprawdę :) spotkałem Kubę, "mojego" instruktora z toru w Lublinie. Kuba był tutaj z Pawłem Malczakiem, który to gościnnie jechał Kia Picanto a w sezonie 2014 będzie startował w KIA Picanto Cup. Z Pawłem ścigam się na lubelskich rally sprintach, na razie wygrywam :] co prawda on jeździ Picanto a ja A4 z 4x4 ale to taki szczegół...

Paweł Malczak KIA Picanto na 10 runda WPP Poznań

Odbył się też pokazowy wyścig formuły historycznej, klasa 9...

Formuła historyczna WPP 9 na 10 runda WPP Poznań

Nawet nie wiedziałem, że zakręt Z4 i Z5 z trybuny wygląda tak bardzo kręto. W czasie jazdy czuje się tylko ten pierwszy zakręt a drugi jedzie się niemal jak po prostej.

Zakręt Z5 na Torze w Poznaniu

Wyścig

Każdy wyścig odbywa się na dystansie 12 okrążeń czyli prawie 50 km. Klasa 3 startowała razem z klasą 4, 6 i 7 co wynika z małej liczby startujących zawodników (łącznie było 26). Po kwalifikacjach i innych wyścigach tor był suchy i najlepszymi oponami były slicki. Jak już wspominałem, Piotrek startował niemal z końca stawki...

BMW E36 przed startem na 10 runda WPP Poznań

Marcin z 10. pola startowego...

BMW E46 na starcie na 10 runda WPP Poznań

Za chwilę wszyscy pomocnicy, mechanicy i inni zejdą z prostej startowej, zawodnicy przejadą okrążenie rozgrzewkowe i ustawią się do startu...

BMW E36 na starcie na 10 runda WPP Poznań

...i po zgaśnięciu czerwonych świateł rozpocznie się wyścig. Ponoć czasami zdarza się, że ktoś nie rusza gdy zgasną czerwone światła bo... czeka na zielone :)

Zawodnicy na starcie na 10 runda WPP Poznań

Tym razem wszyscy sprawnie ruszyli. Na ostatnim zakręcie pierwszego okrążenia Lotus Exige zaprzepaścił szansę na dobry wynik...

Dzień wcześniej ten zawodnik wygrał wyścig w klasie 3. Teraz nie udało mi się odrobić strat bo na kolejnym okrążeniu w tym samym zakręcie ponownie miał spina i ostatecznie zjechał przed czasem.

Cały wyścig z mojego punktu widokowego...

Wyściga jak wyścig :) Najlepszym momentem dla zawodników jest oczywiście start, ciśnienie wzrasta, ogromne emocje a później trzeba trzymać kciuki za to, aby "coś działo się" czyli aby nie trafić w jakąś lukę klasową, nie ścigać się samemu ze sobą ale walczyć o pozycję. Nie ma zbyt wielu zawodników, klasy rozjeżdżają się i czasami można niemal cały wyścig przejechać samotnie. Dobrym patentem na ciekawy wyścig jest zawalenie kwalifikacji mając mocne auto bo wtedy pół wyścigu schodzi na powyprzedzanie o wiele słabszych aut :)

Zobaczcie na Wyniki Wyścigowego Pucharu Polski Sezon 2013, ilość zawodników w poszczególnych klasach. Nie ma zbyt wielu startujących, klasy są łączone, regularnie startujących zawodników z klas 3,4, 6 i 7 jest w zasadzie kilkunastu.

Niestety nie mam zdjęcia wyników wyścigu 10. rundy ale Marcin zajechał na 3. miejscu w klasie. Za nim w klasie był Piotrek, dalej już nikt nie dojechał do mety bo Lotus Exige zjechał z toru, Alfa 156 też nie dojechała do mety. W klasyfikacji całorocznej Piotrek zajął 4. miejsce a Marcin 5. przy dwunastu startujących zawodnikach w klasie 3.

Epilog im. Jana Leśniaka 2013

Godzinny wyścig na zakończenie weekendu i sezonu w którym jednym autem mogło startować dwóch kierowców. "Moja" załoga wystartowała autem Marcina. Trafił się najszybszy numer startowy ;)

Przyklejanie numerów BMW 3er 320i podczas 10 runda WPP Poznań

Odprawa przed wyścigiem. Kierowcy którzy startowali pojedynczo także byli zobowiązani do zmiany samego siebie, czyli zjechania na pit-line, wyjścia i ponownego wejścia do auta.

Odprawa przed wyścigiem godzinnym epilog im. Jana Leśniaka 10 runda WPP Poznań

Zwycięscy wyścigu...

Podium epilog im. Jana Leśniaka 10 runda WPP Poznań

Zwycięskie BMW 635 E24...

BMW 635 E24 Dawid Bokiej na 10 runda WPP Poznań

Drugie i trzecie podium dla zawodników z "kolorowych" Clio...

Renault Clio Rzepecki i inne na 10 runda WPP Poznań

Renault Clio M B Rzepecki na 10 runda WPP Poznań

...i wszyscy uczestnicy. Marcin i Piotrek zajęli 4. miejsce w generalce.

Uczestnicy epilog im. Jana Leśniaka 10 runda WPP Poznań

Wyścig był ciekawy też dlatego, że długodystansowy. Godzina jazdy to ponad 30 okrążeń. Sporo kłopotów było z paliwem, tj. albo niemal zupełnie kończyło się albo brakowało go w zakrętach. Podobnie było z oponami, tj. przegrzewały się, zaczynały płynąć.

Wydawało się, że żółtozielony Nissan 370Z ma już zwycięstwo w kieszeni bo niesamowicie odjechał całej stawce ale właśnie ze względu na kończące się paliwo i konieczność zastosowania wyścigowego eco-drivingu został wyprzedzony przez BMW 635 na kilka okrążeń przed końcem rywalizacji.

Auta podczas wyścigu na 10 runda WPP Poznań

Zawodnik w Hondzie CR-Z ostatecznie wyprzedził Marcina, który całkiem długo przed tym bronił się, ale też zjechał z toru przed czasem. Kierowca tej Hondy jest zwycięzcą klasy 3 z całego sezonu.

Honda CR-Z na 10 runda WPP Poznań

Renault Clio, kierowany przez zwycięzcę klasy 2 z całego rezonu, z best-lapem w wyścigu 1:52! też rewelacyjny wynik w porównaniu do tabelki z TPTD.

Renault Clio i Fiat na 10 runda WPP Poznań

Fiat SC Mikołaja, też całosezonowego zwycięzcy klasy 1N ale best-lapa ja mam lepszego ;]

Fiat SC Mikołaj Jóźwiak na 10 runda WPP Poznań

Na 5. miejscu w generalce BMW 635 E24, sąsiad z parku maszyn...

BMW 635 E24 Piotr Fira na 10 runda WPP Poznań

Zdjęcie grupowe w parku zamkniętym gdzie obowiązuje zakaz zbliżania się do aut przez kogokolwiek. Czas na ewentualne protesty i inne zażalenia co do wyścigu.

Park zamknięty na 10 runda WPP Poznań

Poniżej końcowe wyniki na których też widać czasy najlepszego okrążenia (3. kolumna od końca). Auta z klasy 3 regularnie schodzą poniżej 1:50 co jest znakomitym wynikiem w zestawieniu z Tor Poznań Track Day. Kto nigdy nie jeździł po torze to jakimkolwiek autem by nie przyjechał, zupełnie dowolnym, np. Nissan GT-R, Lamborghini Aventador, inne Porsche czy Ferrari, nie mówiąc już o "pospolitych" M, RS czy AMG to praktycznie nie ma szans pojechać szybciej niż te 2-litrówki, często w cenie felg do tych aut. A przyspieszenie 0-100 jak i V-max może mają i gorsze niż moje A4 ;]

Jak już wspominałem, Piotrek w E36 uzyskuje czasy okrążenia w okolicach 1:53 a Marcin schodzi poniżej 1:50.

Wyniki epilog im. Jana Leśniaka 10 runda WPP Poznań

Taka refleksja mnie naszła, że trochę słaba jest ta komercyjna motoryzacja która na plakatach ładnie wygląda, jest moc, lakier błyszczy. Gdy z drugiej strony niemal samodzielnie można sobie z 15-letniego auta kupionego w komisie "ulepić" wyścigówkę która będzie szybsza na torze niż większość aut z garażów marzeń.

Komentarze (9) skocz na koniec

MTM, 2013-10-04, 15:04
Proszę kibicować też maluszkom w Maluch Trophy !!
, 2013-10-04, 15:22
Będę kibicował :) szkoda, że VW Castrol Cup jest w sobotę bo też chciałem zobaczyć ten wyścig...
PoGOOD, 2013-10-04, 23:17
Ten SLS w pierwszej linii na filmie to jakiś żarcik czy smutna polska rajdowa rzeczywistość, gdzie walczy każdy-z-każdym, bo jest zbyt mało startujących na wyścigi w różnych klasach?
, 2013-10-05, 00:06
Wyścigowa :] chyba tak, zawodników jest mało i BMW 2.0 jadą razem z 2x mocniejszymi M3 czy tym SLS czy 911 jak się trafi. Z drugiej strony owe mocniejsze auta mają swoje serie wyścigowe, starty w WPP pewnie traktują raczej treningowo.

Wypytam się o wszystko ;) ale rzeczywistość jest mniej więcej taka jak widać, nie znajdzie się 20 sztuk aut z klasy 3 (do 2.0) czy 4 (zwykle M3).
Krzycho, 2013-10-06, 11:55
Jaka jest średnia wieku uczestników-amatorów (czyli osób traktujących to jako hobby) startujących w tego typu wyścigach? Tak z ciekawości pytam.
, 2013-10-06, 12:58
Około 30 lat... średnia, czyli nascie i dziesci...
student, 2013-10-14, 22:54
Co do końcowej refleksji to jedynie po części racja, bo po pierwsze gdyby oddać GTR*a w ręce kogoś kto ogarnia to raczej pozamiatałby nawet niezłe *ulepy* i po drugie zrobienie na prawdę szybkiego *ulepa* jednak trochę kosztuje, a nadal pozostaje on *ulepem*
Mowad, 2013-10-14, 23:06
@Student, ulep, będzie ulepem, ale właśnie w tym lepieniu często jest przyjemność, wizyta na torze to taka wisienka na torcie, zwłaszcza jak się widzi postępy swoje i sprzętu. Choć rozumiem też, że nie każdy ma przyjemność z babrania się w smarach, woli auto z salonu, serwis w ASO i jazdę po torze tym co oferuje fabryka ;)
Bio, 2013-10-14, 23:23
...ale nadal tańszym Ulepem od przedstawionego GTR*a ;)

Napisz komentarz

Autor *

Strona

Komentarz *