Na torze (140) | Na drodze (96) | W garażu (94) | Wydarzenia (66) | Poza autem (34) | Testy aut (20) | Karting (16) | Testy (14) |

Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych

Podczas nagrywania przekraczania prędkości okazało się, że nieświadomie wyprzedzałem na przejściach dla pieszych, za co dostać można 10 punktów i 200 zł mandatu oraz wieczne potępienie ze strony społeczeństwa. Teraz przejechałem się jeszcze raz z kamerą i okazuje się, że przy każdym przejściu dla pieszych na drodze wielojezdniowej ktoś popełnia to śmiercionośne wykrzyczenie. Ciągle mam nadzieję, że jednak wypisuję głupoty i tak nie jest.

Sprawa jest poważna, bo co trzeci zabity na naszych drogach to pieszy, i to w okolicy przejść ginie ich najwięcej. Pewnie sądziliście, że mandat za wyprzedzanie bezpośrednio przed albo na przejściu dla pieszych dotyczy takich sytuacji...

Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych przez VW Touareg

...ale okazuje się, że nie tylko takich, a także przy jeździe równoległej na dwóch czy więcej pasach. Potwierdzają to czytelnicy, którzy za takie wyprzedzania dostali już mandaty.

Czy nawet wyprzedzanie na przejściu przy skrzyżowaniu są niedozwolone? jakie są pokazane na nagraniu...oczywiście można wyprzedzać na skrzyżowaniach z "ruchem kierowanym", czyli światłami, wieloma jezdniami, itd. ale przejście to osobna kwestia, na nim przecież wyprzedzać nie można.

Powypisywałem głupoty czy faktycznie wszystko to co na nagraniu to teoretycznie jest wyprzedzaniem na przejściu i zgodnie z kodeksem należy się za to mandat? w sumie to już odebranie prawa jazdy...

O jeździe po przejściach dla pieszych czytaj też w innym materiale... Jazda przez przejścia dla pieszych.

Komentarze (27) skocz na koniec

marcin m, 2013-01-18, 20:10
Dla mnie to łamanie przepisu, ale robię tak samo
, 2013-01-18, 20:18
Na Youtube jest komentarz z informacją, że wyprzedzanie na przyjściach przy skrzyżowaniach jest dozwolone gdy te skrzyżowania są z ruchem *kierowanym*, w pozostałych przypadkach nie można wyprzedzać, tj. 10 punktów karnych się należy...
wurger, 2013-01-18, 20:29
Na pasach, gdzie ruch jest kierowany też można
PORD Art. 26. ust.3.:
*3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany;*

Zawsze staram się do tego stosować, ale nie zawsze wychodzi :)
, 2013-01-18, 20:33
Ok, czyli już (prawie) wszystko jasne...

Ruch kierowany - ruch otwierany i zamykany za pomocą sygnalizacji świetlnej albo przez uprawnioną osobę.

czyli tam gdzie są światła to można w ten sposób wyprzedzać pojazdy, a tam gdzie nie ma świateł to nie można, czy to na samych przejściach czy skrzyżowaniach bez świateł...

a teraz jak wygląda sytuacja, gdy światła mrugają po północy? żółte mrugające światło, wtedy ruch jest kierowany czy nie jest?
podglądacz, 2013-01-18, 23:42
Nie jest, ponieważ wtedy stosujesz się do znaków pionowych. Czyli mandacik :) Na skrzyżowaniach o ruchu kierowanym możesz wyprzedzać, ponieważ wtedy pieszy bezwzględnie nie ma pierwszeństwa = czerwone światło na przejściu. Jeżeli świateł nie ma/migają na żółto, ma prawo władować Ci się pod samochód.
szoferas, 2013-01-19, 23:01
Ja sam, chyba nawet tutaj, wspominałem, że na skrzyżowaniach o ruchu kierowanym, dozwolone jest wyprzedzanie, a co za tym idzie, na przejściu również. Co potwierdził @wurger.
Żólte, pulsujące światło na skrzyżowaniu (czy to z sygnalizacją, czy bez) oznacza, że trzeba zachować szczególną ostrożność przy przejeżdżaniu przez nie. Jeżeli zobaczysz takie światło z daleka, to automatycznie pomyślisz, że coś jest nie tak i trzeba uważać. Również na przejścia.
, 2013-01-19, 23:03
OK, przepisowy z Ciebie kierowca ;)
Swilk, 2013-01-20, 11:14
Wyprzedzanie przed przejściem jest niebezpieczne nawet na bez zmian pasa ruchu!
Wyobraźmy sobie, że jedziemy lewym pasem mając po prawej trochę przed nami inny samochód. Jedziemy wciąż szybciej od niego, różnica prędkości jest akurat taka, że wóz zasłania mam wejście na przejście. ale nad dachem samochodu widzimy, że przed przejściem nikt nie stoi.
kierowca obok nagle hamuje, bo przed maskę wbiega dzieciak z podstawówki. Jest niski, więc nie było go widać nad samochodem... My go nie widzimy do ostatniej chwili i raczej nie zatrzymany się na czas. Dziecko jest szybkie, zdążyło przebiec przed pierwszym autem docierając na lewy pas...

Dojeżdżając do przejścia zawsze warto zrównać piękność z wolniej jadącym
pojazdem i zawsze trzeba obserwować, czy nie zwalnia, czy nie hamuje. Kosztuje nas to kilka sekund a może uratować komuś życie.
najistotniejsze to jest przy wyprzedzaniu autobusów i ciężarówek, bo one zasłaniają dokładnie, ale z osobowymi też trzeba uważać.
, 2013-01-20, 22:58
@Swilk, zgadza się, tylko w praktyce takie sytuacje są bardzo rzadkie... oczywiście jeżeli komuś się przytrafi to i raz na całe życie będzie to za dużo, ale statystyczne ujmując są one mało realne i dlatego chyba nikt się nie zastanawia nad tym wyprzedzaniem na przejściach... zobacz scenę 2. - aby tutaj ktoś wskoczył mi pod koła to musiałby mieć niezłe przyspieszenia, prawie jak sprinterzy na 100 m :) scena 3. to też wyprzedzanie a już widoczność jest na 100 procent, ale mandat i tak można dostać...

jeżeli jakieś auto jadące przede mną czy obok mnie hamuje i ja nie wiem z jakiego powodu to robi to i ja zaczynam hamować, zwykle okazuje się wtedy, że ktoś sobie ni z gruchy ni z pietruchy hamował bez powodu :)
SWilk, 2013-01-22, 11:52
Masz rację, że jest wiele sytuacji, w których jest dobra widoczność.

Gdyby nasze prawo służyło jedynie bezpieczeństwu wystarczyłby przepis *Zabronione jest wyprzedanie na przejściu lub przed przejściem, jeśli kierowca nie ma pełnej widoczności całego przejścia i jego okolic*.
Ale w takim wypadku mandatów nie można by wystawić i budżetu zrealizować, bo każdy kierowca zawsze twierdziłby, że miał pełną widoczność.
Pan Jan, 2013-01-24, 14:40
Z tym wyprzedzaniem na przejściu/przed przejściem to jest tak, że wszyscy powinni jechać prawym pasem. Lewy w zamyśle ma służyć do wyprzedzania (np maszyny budowlanej typu spychacz/koparka/zamiatarki).
Wszyscy jadą prawym, więc nikt nie wyprzedza i jest ok.
Tak wiem. Przepis nierealny do spełnienia w nowoczesnych miastach.
, 2013-01-24, 14:43
@Pan Jan, ale przecież w terenie zabudowanym., miastach, ten lewy pas służy też do skręcania w lewo, a nie tylko wyprzedzania... jak najbardziej można dostać mandat za wyprzedzanie na przejściu jadąc po prawym pasie... np. scena 2 na nagraniu...
Pan Jan, 2013-01-24, 15:05
@Spalacz - fakt, zapomniałem wymienić skręcania w lewo ;) Co do wyprzedania z prawej to (i to jest dopiero śmieszna sprawa), jeśli gość jedzie po twojej lewej stronie, znaczy wyprzedza (w myśl przepisów), tobie w tym czasie nie wolno przyspieszać, natomiast masz obowiązek umożliwić mu dokończenie manewru (np zwolnić).
Z prawej mogą wyprzedzać rowerzyści, oraz można z prawej wyprzedzać pojazdy szynowe, lub te skręcające w lewo.
, 2013-01-24, 15:25
@Pan Jan, dlatego nie ma co pajacować z stwierdzeniami *kto jeździ przepisowo ten mandatów nie dostaje i policji się nie boi* bo wystarczy takiemu delikwentowi kazać przejechać z jednego końca miasta na drugi i na koniec będzie można mu wręczyć garść punktów karnych, o ile nie zabrać prawo jazdy...
Pan Jan, 2013-01-24, 16:09
@Spalacz - zgadzam się w 100%. Zawsze znajdzie się *coś*. I jestem zdania, że niema kierowców jeżdżących zawsze i całkowicie zgodnie z przepisami. Przepisy w zamyśle (przynajmniej ja chcę w to wierzyć) powstały, abyśmy się wzajemnie nie pozabijali na drogach. Niestety wraz ze wzrostem możliwych kombinacji zdarzeń/manewrów/skrzyżowań itd itp przepisy są coraz dziwniejsze.
, 2013-01-24, 16:22
Najgorsze jest to, że policja często zastawia takie pułapki, lubo nagrywać swoimi nieoznakowanymi autami takie wykroczenia...

ja kompletnie nic nie mam do stacjonarnych, żółtych fotoradarów, przeciwnie, nie przypominam sobie aby jakiś taki był ustawiony w *głupim* miejscu, nastawionym na wyciąganie kasy, a wkurza mnie to, że jadąc *normalnie* można dostać mandat za przypadkowe złamanie przepisu, nijak nie powiązanego z niebezpieczeństwem na drodze...
testet, 2013-02-25, 13:09
Jeśli masz światła to WOLNO WYPRZEDZAĆ NA PRZEJŚCIACH, jeśli nie ma to NIE WOLNO ( odnośnie niektórych z sytuacji w filmie ).
testet, 2013-02-25, 13:10
Nie przeczytałem wcześniejszych komentarzy sorki ;)
s-c, 2013-06-08, 19:46
Filmik 6 ,,dostawczak,, wyprzedza na światłach , to chyba dozwolone ;-
0
, 2013-06-08, 20:15
Dozwolone, bo na tym przejściu była sygnalizacja świetlna... gdyby jej nie było to mandat za wyprzedzanie na przejściu dla pieszych...

ps. chodzi oczywiście o tego dostawczaka z żółtą plandeką...
angus, 2014-03-10, 09:14
Gdyby naprawdę chodziło o bezpieczeństwo to wyprzedzanie na światłach też powinno być zabronione. ponieważ na czerwonym też wchodzą, wjeżdżają albo wbiegają nie.....i . Nie można tylko patrzeć na znaki i przepisy, trzeba też samemu oceniać sytuację na drodze i dostosować sposób jazdy do warunków na drodze.
micky, 2014-07-03, 16:17
bylem dzisiaj na kursie na kat. BE. w Szwajcarii. I co ciekawe mialem wyprzedzic rowerzyste, ale nie moglem bo było przejscie, na to kursor ze czemu nie wyprzedzam, a ja oczy jak 5 zl, przeciez nie wolno ale nie w szwajcarii. Tu jest inaczej.
arkadiusz.smagacz, 2016-01-10, 20:45
Czyli jak jadę na drodze o dwóch pasach ruchu w jednym kierunku równolegle i z tą samą, przepisową prędkością co kierowca obok mnie i naglę zacznę zwalniać przejeżdżając przez pasy to znaczy, że on mnie wyprzedza. Czyli mandat dla niego. Brawo ja...
, 2016-01-10, 21:21
Dokładnie tak.

Tobie nie można gwałtownie hamować bez potrzeby i jeżeli tak robisz to dla kierowcy obok powinno to być sygnałem, że coś czy ktoś na te przejście dla pieszych ma zamiar nagle wtargnąć co Ty widzisz a on nie widzi. I powinien też tak samo hamować.

Tak na to trzeba patrzeć. Trzeba też uważać w podobnych sytuacjach aby nie pomyśleć, że ktoś kto hamuje i ma kierunkowskaz w prawo będzie tylko skręcał w prawo. A przecież przy okazji może chcieć się zatrzymać przed przejściem i wpuścić pieszych.
Antek z Zadupia, 2017-06-21, 22:54
Co prawda watek troche czasowy ale niekoniecznie wszyscy wiedzą...
Zacytuje autora
*oczywiście można wyprzedzać na skrzyżowaniach z *ruchem kierowanym*, czyli światłami, wieloma jezdniami, itd. ale przejście to osobna kwestia, na nim przecież wyprzedzać nie można.*
I początek wypowiedzi w 100% OK ale przejście to jednak nie osobna kwestia :)
Jak wiadomo Nie wolno wyprzedzać na przejściach dla pieszych i przed nimi. (Przejeżdżanie z większą prędkością obok innego auta to także wyprzedzanie.)
WYJĄTEK: zakaz wyprzedzania na pasach nie obowiązuje, jeżeli ruch na przejściu dla pieszych jest sterowany przez sygnalizację świetlną lub ruchem kieruje policja.
Także kolego sytuacje 6,8,10 i 12 są jak najbardziej prawidłowe
Pozdrawiam
zuch, 2017-12-19, 09:22
Ja nie wiem, jak tak NIE robić - kiedy mamy ruch w mieście i 2 pasy, nie mówię o małych drogach pod miastem, na wsiach gdzie trzeba by zmienić pas i wyprzedzać na pasach. ale w mieście, gdy świeci nam się zielone to naprawde ciężko czasem NIE wyprzedzić na tych pasach...
, 2017-12-19, 09:45
Jak świeci się zielone to wyprzedzać na pasach można. Bo to wtedy jest *ruch kierowany*. Nie można na pasach bez sygnalizacji albo z mrugającym żółtym.

Napisz komentarz

Autor *

Strona

Komentarz *