Na torze (140) | Na drodze (96) | W garażu (94) | Wydarzenia (66) | Poza autem (34) | Testy aut (20) | Karting (16) | Testy (14) |

Zmiana opony Michelin Primacy HP na Primacy 3 oraz oponiarskie homologacje producentów

Opona Michelin Primacy 3 miniaturaŻywot pierwszych opon (Michelin Primacy HP) dobiegł końca i zamieniłem je na prawie takie same tj. Michelin Primacy 3. Przy okazji pojawił się temat homologacji (rekomendacji) opon przez producentów aut...

Michelin Primacy HP to jedne z fabrycznie zakładanych modeli opon do Audi A4. Najpewniej rozmiar 225/55R16 (czyli felga 7,5x16) wskazywać będzie na oponę Michelin Primacy HP. Indeks prędkości Y (czyli 300 km/h, ciekawe po co? na 16 calową felgę?), ładowność: 95. Inne wymiary felg to inni producenci fabrycznie montowanych opon (np. Continental).

Naklejka z rozmiarami opon i ciśnienia w Audi A4 B8

Dla opon zimowych właściwy jest już indeks prędkości H, czyli 210 km/h... trochę rozbieżności z tymi 300 km/h z letnich, ale co tam...

Generalnie te opony (Primacy HP) oceniam pozytywnie, choć oczywiście do bicia rekordów okrążenia w Poznaniu czy wygrywania lubelskich Rally Sprintów się nie nadają. Tak na dobrą sprawę to zwykle miałem jedne z najgorszych opon do jazdy po torze spośród wszystkich uczestników. Wyginały się bardzo w zakrętach, musiałem brać poprawkę na spore uśliźnięcie się w zakręcie, jak i na opóźnioną reakcję na ruch kierownicy (skręcam, czekam, auto zaczyna skręcać). Też na początku bardzo się zdzierały, ale wraz z płynniejszą jazdą coraz mniej ich ubywało, coraz mniej mi przeszkadzało opóźnienie na skręt, przesunięcie w zakręcie też było do oszacowania. O jeżdżeniu po torze na drogówkach będę rozpisywał się innym razem. Przejechałem na nich ponad 35 tys. km, łącznie z wizytami na torach.

Zużycie opony Michelin Primacy HP na Tor Poznań Track Day

Nie będę się rozpisywał nad jakimiś tam trzymaniami w zakrętach, przy hamowaniu, na suchym, mokrym, bo każdy inaczej to rozumie, na dodatek mi też zmienia się postrzeganie z czasem. Na moje oko opony dobrze dobrane do auta do jazdy po drodze, nie przypominam sobie żadnej sytuacji, w której negatywnym bohaterem byłyby opony. Mogły by tylko tak nie piszczeć na torze. Jako nowe kupiłem "takie same, tylko nowszy model", czyli Primacy 3.

Przebita opona

Primacy 3 kupiłem już w marcu, kilka dni po tym jak przebiłem jedną oponę podczas I edycji TPTD w 2012 roku. Z racji napędu 4x4 wszystkie opony muszą być takie same, a że już wtedy opony były dość zużyte to musiałem kupić wszystkie nowe.

Wkręt w przebitej oponie Michelin

Później okazało się, że tę dziurę w oponie można łatwo i skutecznie naprawić, i tym sposobem kosztującym 15 złotych, wróciłem do swoich starych opon, na których jeździłem do teraz. Nie miałem z naprawioną oponą żadnych problemów, nie zwracałem na nią uwagi, czy to na drodze, czy na torze.

Lata na przebitej oponie

Naprawiona przebita opona

A wcześniej, przez dwa dni woziłem się na 19-caówce...

Audi A4 z oponą dojazdową

...nigdy wcześniej, ani później, tak dużo osób nie zwracało na mnie uwagi :] oglądali się jak za Ferrari...

Opona dojazdowa na Audi A4

Zużyta opona Michelin Primacy HP

Na chwilę przed wymianą opona wyglądała tak...

Zużyta opona Michelin Primacy HP

...dla porównania stan bieżnika w czasie gdy jedna z opon była przebita... środkowy pasek łysy jak kolano...

Opona drogowa na deszczowy Track Day

...a podczas torowych jazd tak się "pociła"...

Zużycie drogowej opony podczas Treningu Subaru 3 maja 2012 na torze Kielce

...i sukcesywnie ścierała głowę "ludkowi miszlę"...

Zużyta boczna ściana opony Michelin Primacy HP

Nowa opona Michelin Primacy 3

Bieżnik Michelin Primacy 3 jest niemal identyczny z bieżnikiem Primacy HP, ja znalazłem dwie różnice ;-)

Opona Michelin Primacy 3

Parametry opony Michelin Primacy 3

...ale ma troszkę prostsze ścianki boczne, nie aż tak baloniaste (choć też są baloniaste), prawdopodobnie nie będzie się tak bardzo wyginała na torowych zakrętach... na drodze też jest troszkę sztywniejsze od starej, trochę mniej komfortowo, wcześniej mi to bardziej przeszkadzało, teraz już się przyzwyczaiłem i nie ma problemu... ps. na początku żałowałem, że nie kupiłem sobie jakiejś zupełnie twardej opony, skoro już na tej telepie...

Bieżnik opony Michelin Primacy 3

Nową oponę, w czasie gdy stara była w naprawie, zdążyłem już przetrzeć podczas Rally Sprintu w Biłgoraju 1 kwietnia 2012, stąd te postrzępione krawędzie...

Opona Michelin Primacy 3 z Audi A4 na Rally Sprint w Biłgoraju

...przy czym w Biłgoraju jest taka nawierzchnia, że po dwóch okrążeniach opona wygląda jakby była potraktowana szczotką drucianą...

...na Michelin Primacy 3 mam zamiar zrobić z 50 tys. km, będę oczywiście jeździł po torze, ale mam też komplet semi-slicków, zarazem umiem lepiej jeździć i już tak bardzo bieżnika mi nie ubywa...

Oponiarskie homologacje producentów

Ciekawą sprawą są rekomendacje producentów aut co do konkretnych opon. Akurat z Michelin Primacy 3 miałem dylemat bo ma indeks prędkości W (270 km/h) a nie zalecany przez Audi do A4 indeks Y (300 km/h) ;] jednak wybrałem "nowszy" model, który ma być lepszy o dwa procenty w czymś tam...

...i podstawowe pytanie czym różni się opona tego samego producenta, o takich samych wymiarach mająca albo nie-mając rekomendacji (homologacji) danej firmy motoryzacyjnej (Audi, BMW, Mercedes)? czy to tylko marketing czy może coś w tym jednak jest? oficjalnie wszelakie systemy w aucie (trakcyjne, też czujniki ciśnienia) ponoć robione pod opony z homologacją i takie są argumenty za tymi oponami...

...rekomendowane opony są oczywiście trochę droższe, mają swoje dodatkowe oznaczenia (AO - Audi, MO - Mercedes, * - BMW), w przypadku opon Primacy HP (225/55R16) te wskazywane przez Audi mają indeks prędkości Y (300 km/h), BMW i Mercedesowi wystarcza indeks W (270 km/h), a są też dostępne z indeksem V (240 km/h) bez niczyjej homologacji...

...i od razu nasuwa się pytanie, czy faktycznie, fizycznie te opony się różnią między sobą zważywszy na inny indeks prędkości? mają jakąś inną budowę? wzmocnienie? dalej, czy jest jakaś różnica między oponą BMW a Mercedesa z tym samym indeksem prędkości? czy to tylko inna nazwa handlowa aby nie zestawiać nazw marek obok siebie? czy na tych oponach Audi z indeksem Y da się faktycznie jechać 300 km/h? przecież pewne, że nikt nigdy nie będzie na nich tyle jeździł... czy może to wszystko to są te same opony (niech będzie, że z indeksem Y) a różnią się tylko w literce na ściance bocznej?

Komentarze (20) skocz na koniec

Tommi, 2012-08-23, 01:56
Rekomendacje czy homologacje jak kto woli to jest praktycznie ściema, która podnosi cenę opony. Czasami mogą występować minimalne różnice, ale są one na prawdę w formacie mikro :) Co do indeksu prędkości to jeżeli jest napisane 300, to ta opona zniesie 300 i jeszcze więcej, a te ograniczenia są zabezpieczeniem dla fabryki.
, 2012-08-23, 02:44
@Tommi, a masz jakieś konkretniejsze informacje? jeżeli rekomendacja Audi wskazuje na oponę z indeksem Y (300) a *taka sama* opona bez rekomendacji ma indeks V (240) to jednak różnica nie jest taka minimalna...

ja do swojego auta wolę oponę z Y a nie V, bo teoretycznie mogę te 240 km/h jechać, ale przede wszystkim zakładam, że opona z Y będzie bardziej wytrzymała też przy prędkości przelotowej 200 (czyli 66 proc. swoi możliwości), niż opona V (83 proc)... tak jak z całym autem, inaczej się jedzie 150 km/h autem co ma swoje max. na 250 a inaczej tym co ma 170...

z tych opon którymi się interesowałem to te z homologacją miały zwykle wyższy indeks prędkości od tych bez homologacji, innych różnic nie opisano, więc albo jest faktycznie różnica w tym indeksie albo po prostu opony nie-homologowane mają specjalnie podawany niższy indeks...
MTM, 2012-08-23, 11:04
Nie będę się mądrzył tylko wkleję linka ;) http://www.opony.com.pl/opony-porady-ekspertow/indeks-predkosci-wyzszy-lepszy/?id=17
, 2012-08-23, 12:46
@MTM, wychodzi na to, że powinienem jednak wybrać oponę z indeksem Y, czyli taką jak była fabrycznie zamontowana...
MTM, 2012-08-23, 13:16
Jak zdecydujesz się wreszcie na soft MTM lub innej firmy to wykorzystasz możliwości opony z indeksem Y ;)
, 2012-08-23, 15:03
@MTM, do końca roku raczej nic nie będę, przez zimę będę myślał... do softu potrzebne są hamulce, szersze opony + felgi, na koniec jeszcze zawieszenie, wydech, itd...
mrrr, 2012-08-23, 16:33
Nie wiem po co są te wszystkie rekomendacje i inne homologacje i czy wynikają z czegokolwiek innego poza umowami między producentami. W sumie mi to lotto, tak samo w przypadku olejów i innych płynów - też leję *swoje*, a nie te rekomendowane przez producenta. Niech mnie Renault pozwie! O!

Po roku upalania i zakatowaniu ciężarówki opon wiem jedno - nie ma lepszych opon drogowych niż Bridgestone Potenza i nawet gdyby stosowanie ich miało grozić utratą gwarancji, to będę kupował tylko Potenze! O!
Specjalista, 2012-08-23, 22:51
Porządny kierowca wie że najlepsze opony produkuje Dębica i Barum a nie kupuje opony produkowane dla szarej masy typu Michelin czy Pirelli itd
Rosso, 2012-08-24, 18:34
Do: Specjalista

Oj kolego,marna prowokacja ;)
, 2012-08-24, 19:24
@mrrr, jaką oponę Bridgestone o parametrach: 225/50R17 94Y być wybrał? Bridgestone RE050A 225/50 R17? ta akurat też jest wskazywana przez Audi...

@Specjalista, Barum robi nawet opony 18-19 calowe, pewnie nawet jakieś do GT-R się znajdą ;) pytanie tylko kto zdecyduje się na takie opony?

@Rosso, oj, oczywista oczywistość, ale zgodzić się trzeba, że to właśnie dzięki Barumom czy Dębicy można wyróżnić swoją S-klasę, a nie te pospolite Michelin czy Pirelli.. ;)
Rosso, 2012-08-24, 19:49
Na tych Dębicach nie pojedziesz szybciej niż 200km/h ,a poza tym kończą się na 17 calach i szer. 225 ,lepiej jest z Barumem,ale ja do swojej S-ki bym ich nie założył za Chiny Ludowe:) ,no ale co tam...
, 2012-08-24, 20:05
@Rosso, każdy potrafi jeździć S-ką ponad 200km/h na Pirelli, sztuką jest to robić na Dębicach ;)
Fury, 2012-08-25, 17:57
I na Barumach :D mozna pojezdzic http://www.youtube.com/watch?v=rsal7ygwEYE :P (dokladnie Barum Bravuris 2) Indeks W = max 270 km/h i tyle tez udało sie na nich pojechac :D Wytrzymaly. Nastepne byly Yokohama S-Drive... bez rewelacji :).
, 2012-08-25, 20:25
@Fury, chyba wszystko dobrze wygląda, nawet nie piszą tak głośno jak moje stare opony ;)
Zbyszek, 2012-08-25, 21:25
Tak spalaczu opony piszą
, 2012-08-25, 21:48
@Zbyszek, no słyszę, że piszczą te Barumy ;) ale moje Primacy HP piszczały pewnie ze 2x bardziej... a semi-slicki zupełnie nie piszczą...
mrrr, 2012-08-25, 22:21
@Spalacz: teraz to już pozamiatane, bo masz oponę na najbliżesze 2 lata (?) ;) Ale wybrałbym RE050A RFT, zwracając uwagę na zalecaną przez producenta nośność i kompletnie nie zwracając uwagi na indeks prędkości.
, 2012-08-25, 22:53
@mrrr, trochę pozamiatane, ale jest taka jedna opcja, że na 16 calach jeździłbym w zimie, na 17 w lecie (tutaj te Bridgestone, teraz mam semi-slick) a nowe 18 na torze (o odpowiedniej szerokości do masy auta, tj. 8-8,5 cala, dla opony 245-255)... będę myślał za pół roku, jak nie później...
mateusz, 2015-12-08, 19:26
Witam, czy te opony * primacy 3 * moga byc zalozone obojetnie na prawa lub lewa strone auta ? Czy to bez znaczenia ?
, 2015-12-08, 19:33
Tak, to obojętne. Nie są to opony kierunkowe (jak zimówki ze strzałką-rotation) więc obojętnie byle inside-outside było prawidłowo na feldze.

Napisz komentarz

Autor *

Strona

Komentarz *