Na torze (140) | Na drodze (96) | W garażu (94) | Wydarzenia (66) | Poza autem (34) | Testy aut (20) | Karting (16) | Testy (14) |

Audi R18 e-tron quattro | Wörthersee 2013

Audi R18 LeMans e-tron quattro na Worthersee 2013

Na temat Audi R18 e-tron quattro i serii wyścigowych w których zaczęło jeździć wiem tyle ile właśnie teraz czytam pisząc tę notkę. Audi R18 e-tron quattro to hybrydowy, debiutujący w ubiegłym roku bolid, którego głównym celem są 24-godzinne wyścigi LeMans (w tym roku 22-23 czerwca). Rok temu wygrali, w tym zdążyli już kilka pomniejszych wyścigów wygrać, więc pewnie teraz też wygrają (od kilku lat Audi dominuje w LeMans, teraz tym e-tron quattro, wcześniej zwykłym R18).

Auto sfotografowałem podczas Wörthersee 2013. Co do 24-godzinnego wyścigu LeMans to oczywiście żadnego nie oglądałem, tzn. tylko tyle co pokazywali w Teleexpressie.

R18 e-tron quattro jest następcą konwencjonalnego R18, czyli bez silników elektrycznych i napędu na wszystkie koła, choć dalej z silnikiem diesla. W jakiejś tam klasyfikacji należy do pojazdów typu Le Mans Prototype (LMP1).

Audi R18 LeMans e-tron quattro przód na Worthersee 2013

Audi R18 e-tron quattro jak sama nazwa wskazuje posiada napęd na wszystkie koła, przy czym przednia oś jest napędzana silnikami elektrycznymi (działają powyżej 120 km/h). Tylna oś jest napędzana już tradycyjnie, choć nietypowym (teraz może już i całkiem typowym) jak na motorsport silnikiem diesla, V6 o pojemności 3,7 litra.

Audi R18 LeMans przód na Worthersee 2013

Tak na marginesie to napęd na wszystkie koła realizowany przez dedykowane silniki elektryczne jest świetnym rozwiązaniem bo pozwala na sterowanie każdym kołem oddzielnie i dzięki temu odpadają problemy związane z blokowaniem centralnych i osiowych mechanizmów różnicowych (których tutaj oczywiście nie ma). Takim e-quattro to wszystkie rally sprinty bym powygrywał ;)

Audi R18 LeMans e-tron quattro z góry na Worthersee 2013

R18 e-tron ma około 500 KM z V6 TDI i ponad 850 Nm momentu obrotowego, dwa silniki elektryczne dają moc po 80 kW (x2, w sumie prawie 220 KM) waży 915 kg.

Audi R18 LeMans e-tron quattro wnętrze z lewej na Worthersee 2013

Od razu rzuca się bardzo mała ilość miejsca w środku, ja bym się tam nie zmieścił, chyba żadna przyjemność jechać takim bolidem. Z wygód to chyba jest tylko ten śmieszny nawiew powietrza.

Audi R18 LeMans e-tron quattro wnętrze z prawej na Worthersee 2013

Kokpit Audi R18 LeMans e-tron quattro na Worthersee 2013

Jakość materiałów z których wykonane są te przyciski i pokrętła pozostawia wiele do życzenia jak na klasę premium... przyznaję tylko jedną gwiazdkę za wykończenie wnętrza!

Kierownica Audi R18 LeMans e-tron quattro na Worthersee 2013

Na dodatek prawie nic nie widać przez tę małą szybkę... za widoczność też tylko jedna gwiazdka!

Wnętrze Audi R18 LeMans e-tron quattro na Worthersee 2013

Koło jak koło, felgi 18-tki... ale pewnie są jakieś opcjonalne 20-tki...

Tylne koło Audi R18 LeMans e-tron quattro na Worthersee 2013

To są diodowe lampki, które podczas wyścigu mają oznaczać klasę (LMP1 na czerwono) oraz pozycję w tej klasie... czyli tylko trzy auta startują w Le Mans?

Lampki LED na Audi R18 LeMans e-tron quattro na Worthersee 2013

...co oczywiste bolid jest bardzo "rozwinięty aerodynamicznie"... fajne te wszystkie przeloty, owiewki, spojlery... na dodatek nie tylko wyglądają ale też coś robią...

Boczny wylot powietrza Audi R18 LeMans e-tron quattro na Worthersee 2013

Wylot powietrza przy kole Audi R18 LeMans e-tron quattro na Worthersee 2013

Tylny spojler Audi R18 LeMans e-tron quattro na Worthersee 2013

Audi R18 LeMans e-tron quattro tył na Worthersee 2013

Dyfuzor Audi R18 LeMans e-tron quattro na Worthersee 2013

...tyle na temat R18 e-tron quattro... hmm... chyba w tym roku obejrzę Le Mans... przynajmniej start i końcówkę... hmm... czyli... hmm... dokładnie tyle ile pokażą w Teleexpressie ;)

Komentarze (0) skocz na koniec

Nie ma w tej chwili żadnych komentarzy. Twój będzie pierwszy!

Napisz komentarz

Autor *

Strona

Komentarz *